Počet osobních automobilů v České republice se v průběhu letošního roku rozrostl o téměř 105 tisíc nových vozů na bez mála 6,4 miliony aut. Kromě nových vozidel se na růstu podílí i dovoz ojetin. Ten zhruba o 20 tisíc předčil právě registraci nových vozů. Jenže se zdaleka nejedná o zánovní vozy se stářím v řádech jednotek let. Je tomu naopak.

„Průměrné stáří registrovaných dovozených ojetých osobních automobilů je 10,7 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let činí 52 procent. Z toho je téměř čtvrtina starší více než patnáct let,“ upozorňuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Stárnutí vozového parku je podle tajemníka špatnou zprávou pro zlepšení bezpečnosti na silnicích. „Pravděpodobnost, že někdo z posádky nepřežije dopravní nehodu, je u nových vozů významně, ale opravdu významně nižší než u těch zastaralých,“ upozorňuje Pokorný. Nové vozy jsou totiž oproti těm starším vybavené modernějšími bezpečnostními technologiemi a nejrůznějšími asistenty. Řada z nich, jako například inteligentní asistent rychlosti, couvací systémy či signál nouzového brzdění, se již stává povinnou výbavou.

Na rostoucím průměrném věku osobních automobilů v Česku se podepisují nízké prodeje nových automobilů. Situace se podle ekonomů jen tak nezmění. Mnozí lidé kvůli nejisté ekonomické situaci zkrátka jednoduše pořízení nového vozu odložili, a lepší to nebude. „Vysoká inflace, růst úrokových měr a mírnější tempo růstu HDP dále způsobí snížení koupěschopnosti obyvatel i firem,“ předvídá analytik společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika Pavel Štefek.

Šrotovné? Zapomeňte

Rumunsko, které má po Litvě podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) druhý nejstarší vozový park v Evropě, se vydalo cestou motivace lidí k nákupu nového vozu. Jako jedna z mála evropských zemí nyní nabízí podporu při ekologické likvidaci starého auta. Majitel může získat „šrotovné“ v přepočtu až 48 tisíc korun, pokud se navíc rozhodne pořídit vůz poháněný bateriemi, dostane od státu dalších v přepočtu 232 tisíc korun.

Zavedení dlouhodobějšího „šrotovného“ třeba po vzoru Rumunska je ale v tuzemsku v nedohlednu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ano resort dopravy nemají takový finanční bonus ve svých plánech.  Ministerstvo dopravy zatím vyrazilo do boje proti nejstarším a neudržovaným ojetinám cestou důkladnější kontrol. „Zavedli jsme zlepšení kontrol STK, které by mělo vést k tomu, že na českých silnicích nebudou jezdit vozidla ve špatném technickém stavu, která mají mnohdy i velmi mizerné environmetální parametry,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Brychta.

Ministerstvo podle něj chápe, že priority především domácností jsou teď jinde. Kupní síla lidí i firem po začátku války klesla, řeší denní účty a nikoliv nákup aut. „Je zjevné, že ke změně nemůže vlivem různých okolností dojít ze dne na den,“ dodává Brychta.