I ty mají mnohdy na etiketě jako zemi původu uvedenu Ruskou federaci. A tuzemské obchody je stahují do doby, než se na trh dostanou jejich obdoby z továren mimo Ruskou federaci.

K bojkotu ruského zboží vyzvala e-shopy Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Věříme, že tímto způsobem můžeme dát všichni najevo, že byznys není vždy na prvním místě. Ukončení spolupráce se subjekty ze země válečného agresora vnímáme jako jednoznačně vhodný krok,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. K výzvě se připojilo hned několik internetových obchodů. Včetně největších hráčů na českém trhu.

Rusové v Moskvě si dopřávají poslední burgery z McDonald's.
Strýček Váňa místo McDonald's? Rusko chystá vlastní řetězec s podezřelým logem

Například Mall.cz, který hned první den po ruské invazi na Ukrajinu vyřadil ze svého sortimentu všechny ruské, později i běloruské, dodavatele nebo značky. Lidé si zde tak už neobjednají antiviry Kaspersky nebo IT příslušenství jako myši Defender. „Naším rozhodnutím jsme chtěli vyjádřit podporu Ukrajině a odsoudit útok Ruska na suverénní stát,“ uvedla mluvčí Mallu Pavla Hobíková.

Desítky produktů vyřadil ze své nabídky on-line supermarket Košík.cz. „Zboží budeme postupně nahrazovat alternativou. Z 16 tisíc produktů, které nabízíme, se však jednalo jenom o zlomek zboží,“ uvedl mluvčí internetového obchodu František Brož.

Náhradu za produkty ze zemí původu Rusko bude hledat i Alza.cz. „U výrobců, kteří své zboží dováželi z Ruska, očekáváme přesun výroby a skladů do Evropy či do Číny,“ informovala mluvčí obchodu Lenka Jelínková.

Všechny Deníkem oslovené firmy svorně uvedly, že vyřazení zboží z ruských továren bude mít jen minimální dopad na ekonomiku podniku. „V kontextu současného dění není z našeho pohledu počítání ztrát prioritní záležitostí,“ dodala Jelínková.