„Dá se říct, že v minulosti se na opravené auto čekalo v řádu dní, teď to jsou týdny,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Jeho slova potvrdil i technický ředitel OlfinCaru Lukáš Máslo. „Seznam nedostatkových náhradních dílů je velmi dlouhý a liší se jen co do značky automobilů. Problém je například u plastových dílů, který je zapříčiněn nedostatkem granulátu, brzdových destiček, ale také u řídících jednotek. Tam je zase problém s čipy,“ vyjmenoval nedostatkové zboží Lukáš Máslo.

Podle něj se tak kupí práce a opravy se prodlužují: „Toto se snažíme kompenzovat tím, že zákazníkovi naplánujeme opravu na dobu, kdy máme díl přislíbený. Nejhorší je to však u aut po nehodě, kdy pojišťovna hradí náhradní vůz prvních 10 dní, ale my čekáme na náhradní díl i měsíc.“ Nedostatek některých komponentů pociťují i malí automechanici.
„Práce je teď více. S běžnými díly zatím problémy nejsou, ale horší je to s některými speciálními díly. Na ty jsme dříve čekali dva dny a nyní I tři týdny,“ řekl majitel malého autoservisu v Hradci Králové Jiří Pavlík. Dle Josefa Pokorného hraje v nedostatku autodílů roli mix nekolika postcovidových syndromů.
Utlumené automobilky
„V současné době autoservisy zahltlila odložená poptávka v kombinaci s problémovým zásobováním. Některé automobilky byly v době koronakrize utlumené a nyní nestíhají vyrábět. To však zahlcuje i logistické firmy, které pak naopak nestíhají dodávat. Už nyní jsou dopravní řetězce za svojí hranicí,“ uvedl Josef Pokorný.

Podle mluvčího Ústředního automotoklubu ČR Igora Siroty na současný nedostatek materiálu nejvíce doplatí zákazníci, kterým servisy opravují auta z dílů dovezených z mimoevropských závodů. Zvláště pak Asie. „Všichni si pak musí zvyknout, že cena dílů poroste. Důvodem je nejenom nedostatek materiálu, ale i to, že roste nejenom cena kovu, ale i plastu,“ nechal se slyšet Igor Sirota.
Podle něj nyní bude stoupat poptávka hlavně po neznačkových dílech. Samotnou kapitolou jsou pak díly obsahující čipy, například řídící jednotky: „S tím se setkáváme také docela často. Například u tažných zařízení. A to je opravdu problém. Tyto díly prostě nejsou,“ říká zástuce OlfinCaru.

Podle všech tak nyní motoristé mají více využívat rezervační systém. „Za normálních okolností čekali zákazníci na běžné opravy jeden, nanejvýš dva týdny. Dnes zaberou i několik týdnů. A bude ještě hůře,“ nastiňuje scénář dalších měsíců Igor Sirota.
Problém s iPhony
Dodací lhůty na některé konfigurace nových iPhonů 13 od firmy Apple mohou u tuzemských obchodníků dosahovat několika týdnů. Důvodem je dvojnásobná poptávka proti předchozímu modelu i nedostatek čipů. Vyplývá to z informací obchodníků. Apple v úterý oznámil, že kvůli nedostatku čipů letos vyrobí o deset milionů iPhonů 13 méně.