Jedna z větších nehod, kde sehrál roli alkohol, se stala loni na konci října na dálnici D10 u exitu Bezděčín. V pravotočivé zatáčce řidič nepřizpůsobil rychlost, vjel mimo komunikaci a narazil do svodidel. Policisté na místě zjistili, že řidiči koluje v krvi 1,7 promile alkoholu.

Ani letošní rok nezůstává pozadu. Již nyní policie eviduje na okrese hned několik případů alkoholu za volantem. K jednomu došlo 5. ledna na dálnici D10. Řidič cizí státní příslušnosti měl v krvi dokonce 2 promile alkoholu.

Samozřejmě to není záležitost pouze Mladoboleslavska. Podle dopravního experta Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti se jedná o celospolečenský problém. Opilí řidiči vyrážejí na silnice pod vlivem alkoholu čím dál tím častěji po celé republice. „Loni byl meziroční nárůst v celé republice. Česká republika patří mezi 4 státy, kde je nulová tolerance alkoholu při řízení. Ovšem udává se že 25 procent úmrtnosti je pod vlivem alkoholu. V Česku je to 10 procent,“ uvedl Budský.

Přestože v Česku platí nulová tolerance, tak je mrtvých na silnicích stále hodně. Podle Budského může být na vině i to, že zde panuje přílišná benevolence vůči alkoholu. „Když si někdo nedá pivo nebo panáka, tak se na něj hledí skrz prsty, jako kdyby nebyl normální,“ poznamenal Budský.

Přesto je na celé situaci patrné jedno zlepšení. Řidičům podle Budského k němu pomohlo jedno policejní pravidlo. Od roku 2010 totiž každá kontrola začíná právě dechovou zkouškou na alkohol v krvi. Díky tomu podle experta významně ubylo lidí, kteří řídili se zbytkovým alkoholem.

„Teď začíná být problém s těmi, kteří pijí hodně. Jedná se o řidiče s více než jednou promile alkoholu, což je střední stupeň opilosti. V takových případech máme vysokou pravděpodobnost nehody,“ okomentoval Budský.

SMUTNÉ STATISTIKY

Za loňský rok na českých silnicích zemřelo 565, definitivní čísla budou známa během února nebo března. Mohou být až o deset procent vyšší. Řidiči osobních automobilů bourali pod vlivem ve 4 procentech případů, v případě chodců to bylo 14 procent nehod, které způsobili. V případě cyklistů dokonce 27 procent, takže každá jejich čtvrtá nehoda byla pod vlivem alkoholu.

Loni zemřelo při nehodách pod vlivem alkoholu 62 lidí, což je o 14 procent víc než v roce 2017. Ve 14 případech zabíjely drogy, o rok dříve byla podobná úmrtí za volantem „jen“ čtyři.