Pár minut před jedenáctou hodinou dopolední se od Kosmonos k Bakovu nad Jizerou táhne kolona aut. V Chudoplesích se naše rychlost snižuje na oněch povolených 50 km/h. Není se čemu divit – v čele kolony jede černá fabie autoškoly. Jenže dodržovat rychlost se příliš nechce motorkáři, který asi sedm aut bleskově předjíždí a mizí kdesi za obcí.

To přímo v Bakově nad Jizerou by ho taková jízda přišla pěkně draho. Zatímco přede mnou jedoucí auta Pražskou ulicí směrem na Veselou zřejmě vůbec netuší, já dobře vím, že za pár chvil přijde radar městských strážníků. Vlastně zjistí to všichni, kteří mají oči na šťopkách – velké cedule o měření rychlosti jsou přeci jen hodně nepřehlédnutelné.

Civilní roomster strážníci Městské policie Bakov nad Jizerou zvolili z několika důvodů. Podle ředitele městské policie Daniela Šulce je však hlavní důvod ten, že toto vozidlo je vybaveno kompletním systémem k měření rychlosti. „Navíc oproti tomu předchozímu radaru, který jsme zde měli půjčený, tento umí měřit v noci, za deště i za sněžení,“ prozrazuje několik hlavních výhod Šulc.

Bakovští strážníci vyrazili do Pražské ulice krátce před devátou hodinou. Netrvalo dlouho a kolem radaru se nepovolenou rychlostí prohání první řidič. Je 9:12 hodin. „Řidiči bylo naměřeno 62 km/h,“ uvedl pro Deník jeden ze strážníků městské policie. Do jedenácté hodiny zastavila hlídka celkem šest hříšníků a na toho dalšího čekáme od této hodiny opravdu hodně dlouho. Řidiče, jako by v době oběda unavila rychlá jízda…

„Už se problikávají,“ sděluje nám pak jeden z řidičů. Problikávání plus velké cedule o měření rychlosti už pomalu nedávají šanci, že zažiji policejní „honičku“ za neposlušným řidičem na vlastní kůži.

Nejvyšší rychlost, která se strážníkům během dne podařila zjistit, byla 71 km/h. Jak mi ale vzápětí prozradil ředitel bakovských strážníků Daniel Šulc, řidiči dokáží jet i daleko vyšší rychlostí. V Chudoplesích se řidič prohnal kolem radaru rychlostí dosahující 100 km/h.

Na digitálních hodinách palubovky svítí čas 12:00 hodin. Moje přítomnost asi odrazila všechny řidiče, protože žádného neposlušného se nám chytit nepodařilo. A jak se nejčastěji šoféři vymlouvají? „Že byli zamyšlení, nepozorní a hlavně že pospíchají. Svoji vinu ale přiznávají,“ prozrazuje druhý ze strážníků, měřící v Bakově rychlost.


"Kobra 11" v akci. Strážníci městské policie dohání vozidlo, které se Bakovem prohnalo více než 60 km/h. Foto: Deník/Tomáš Ježek

Než stačíme dokončit rozhovor, ozve se z počítače hlášení, že kolem nás projel řidič rychlostí 62 km/h. Okamžitě vyrážíme za červenou Škodou Fabia Combi. Maják bliká, houkačka houká, ale řidiče se nám daří zastavit až pár metrů před železničním přejezdem. Starší muž za volantem sice chvíli nevěří, že by takovou rychlostí Bakovem projel. Nicméně sahá do peněženky pro 1000 korun na pokutu.

Vracíme se zpět na měřící místo. Stačí pár minut a míjí nás další „uspěchanec“. Opět přesahuje 60 kilometrů v hodině. Zastavit se nám ho daří až za odbočkou u benzinové čerpací stanice. Řidič se ovšem vzpírá a vysokou rychlost si nechce připustit. Strážníci mu proto musí ukázat záznam, kde je jeho vozidlo vyfoceno s rychlostí 62 km/h. Ani přesvědčování jeho ženy, sedící na místě spolujezdce, nezabrání tomu, že každý vytáhne pětistovku, aby přímo na místě zaplatili pokutu 1000 korun.

Kdo by si myslel, že se Bakovem prohání nepřiměřenou rychlostí mladí – nezkušení řidiči, zmýlil by se! Nejčastěji rychlost překročili starší motoristé ve věku 40 až 50 let. V prvních dvou dnech měření navíc vždy měli těžkou nohu muži. Jen v jednom případě to byla žena.

Za nejproblematičtější místa se podle Daniela Šulce, ředitele městských strážníků, dá považovat Pražská ulice a obec Chudoplesy, tedy hlavní průjezd od Kosmonos do Mnichova Hradiště. Na rychlost zde, ale i na řadě dalších míst v Bakově a jeho okolí, si strážníci posvěcují často. Díky nově zapůjčenému radaru i v noci.

Jak ale uvedl Šulc, nejvíce hříšníků chytají strážníci především ve dne.