Na úvod jedna uklidňující informace: Baterie z elektromobilů, které prodělaly nehodu s aktivací airbagů nebo jsou deformované, se neopravují. Rovnou podstupují recyklaci, při níž se využijí suroviny, ze kterých byly vyrobené.

"Ale v případě, že uživatel zaznamená nějaký jiný problém s baterií, případně to ukáže diagnostika při prohlídce v autoservisu, lze v drtivé většina případů vysokonapěťovou baterii z "čistého" elektromobilu nebo plug-in hybridního vozidla opravit a zase ji znovu používat," vysvětlili nám představitelé dealerství Renault Dabrowscy v polském městě Zabrze.

Na to, jak taková dílna i baterie vypadá, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Právě tam v současnosti směřují k opravám vysokonapěťové baterie, které se při výrobě namontovaly do elektromobilů značek Renalt a Dacia. Tedy například z elektrické verze modelu Kangoo, z vozů Zoe, Mégane E-tech Electric nebo plug-in hybridů starší generace vozů Mégane a Captur, a které užívají zákazníci v řadě evropských zemí. Konkrétně se jedná o Českou republiku, Litvu, Lotyšsko, Estonsko, Slovensko, Polsko a rovněž Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko. Z posledně dvou jmenovaných zemí se do Zabrze vozí vymontované baterie, z těch ostatních pak kompletní vozy.

Opravám se zde věnují třetím rokem, přičemž v roce 2020 uskutečnili opravy 10 baterií, vloni 22 a letos zatím 22, dozvěděl jsem se během mé návštěvy na tomto pracovišti.

Oprava baterie probíhá ve specializované klimatizované místnosti. „To proto, aby se vyloučily odchylky jednotlivých sledovaných veličin při měření během postupných fází opravy,“ vysvětlili nám při návštěvě na tomto pracovišti.

Baterie auto přežije…

Při opravě baterie musí být v místnosti vždy dva specializovaní technici, ale pouze jeden pracuje přímo na baterii. Druhý, který je stejně jako ten první vybaven ochrannými pomůckami, ho kontroluje a v případě nějakého problému je připravený zasáhnout.

Nejčastěji se při opravách vymění jeden z modulů vysokonapěťové baterie (například v Méganu e-Tech Electric jich je ve verzi s kapacitou 40 kWh celkem osm v té s kapacitou 60 kWh pak 12. Je ale také možné, že technici musí opravit problém s řídící elektronikou případně částí kabeláže.

Renaultu se momentálně při poměrně malé četnosti problémů s bateriemi současných elektromobilů vyplatí tento centralizovaný způsob oprav. Ovšem pro zákazníky to znamená docela dlouhé čekání na opravený vůz. V ideálním případě je mu elektromobil vrácen po sedmi až deseti dnech, můžou to být ale také tři týdny.

Oprava nikterak nesnižuje záruční dobu baterie. Ta je u moderních elektrických Renaultů omezena dobou 8 let a 160 000 najetých kilometrů. Po celou tuto dobu nesmí kapacita opoti výchozímu stavu poklesnout pod hodnotu 70 procent. Pokud by se tak stalo, je baterie bezplatně opravena nebo nahrazena novou.

Když pak baterie ve vozidle doslouží, čeká je ještě druhý životní cyklus. Jsou využíváníy v úložištích elektřiny, Například i v těch s opravdu velkou kapacitou "Advanced Battery Storage". Instalační kapacita tohoto systému pro skladování energie činí ve francouzském Douai 4,9 MWh a ve Flins dokonce 15 MWH. Ve výstavbě jsou ale již další systémy, které budou dosahovat kapacity až 60 MWh.

A po definitivním snížení jejich kapacity pod požadovanou úrovní i pro tento účel je čeká recyklace. "Použité baterie je nutno nejprve vybít a demontovat. Následně jsou aktivní materiály katody ponořeny do organického rozpouštědla, a poté přefiltrovány a osušeny. Dalším krokem je rozdrcení ultrazvukem, a nakonec louhování. Takovým způsobem může být získáno zpět více než 96 % kobaltu a více než 98 % lithia," vysvětlují experti skupiny Renault.