Tak úplně definitivní to nebylo. Uskutečnily se příležitostné jízdy – a od června se na základě objednávek měst u různých dopravců dočasně vrátila sezonní jakžtakž pravidelná doprava i do úseků Vlašim–Trhový Štěpánov či Březnice–Rožmitál pod Třemšínem. Už ale ne na základě objednávky kraje trvajícího na tom, že rušení lokálek byl správný krok a tímto směrem bude třeba vykročit ještě o kus dál.

Na zajištění jejich provozu připlácejí města a obce, třeba i s přispěním firem působících v regionu. Jde však vlastně o výletní vlaky, které mohou přilákat návštěvníky ve dnech volna. Ano, poslouží i místním, ale jen v sobotu, v neděli či ve svátek. Na Benešovsku ohlásili takovýto letní provoz do 28. září, na Příbramsku by motorák, dokonce s návazností na výletní vlak Cyklo Brdy, měl vrčet podbrdskou krajinou ještě o měsíc déle.

Jízdní řád jako prázdná tabulka

Jestliže se před rokem úporně debatovalo o budoucnosti některých součástí železniční dopravy ve středních Čechách, také letos se příznivců svezení vlakem zima zeptá, co dělali v létě. Nyní je totiž doba dolaďování podoby jízdních řádů, které začnou platit od 11. prosince. Správa železnic zveřejnila na svém webu rozpracované podoby návrhu nových jízdních řádů. Lze se třeba dočíst, že na trati 233 Čelákovice–Mochov se počítá jen s jízdou historického vlaku 9. 4., pouze historický Rakovnický rychlík má jezdit také na trati 162 Rakovník–Kralovice u Rakovníka.

Kupříkladu na tratích 063 Bakov nad Jizerou–Dolní Bousov, 094 Vraňany–Lužec nad Vltavou či 204 Březnice–Rožmitál pod Třemšínem jsou všechna políčka pro časy odjezdů a příjezdů prázdná. Jen bílá místa svítí také třeba u trati 095 Vraňany–Zlonice v úseku Straškov–Zlonice či 222 Benešov u Prahy–Trhový Štěpánov mezi Vlašimí a Trhovým Štěpánovem.

Pro úsek z Benešova do Vlašimi se pak uplatňuje poznámka, jež vlastně nic neslibuje najisto: „Vlak bude veden pouze při zajištění financování.“ Stejná slova lze najít například i pro trať 074 Mšeno–Mladá Boleslav či 076 Mělník–Mšeno.

Na připomínky zbývá týden

Někde nechybějí ani upozornění „kapacita může být přidělena až po dořešení technologických souvislostí“. Jde zatím skutečně o rozpracovanou variantu, která se od konečného výsledku může značně lišit. Právě k ní však lze do 30. června uplatnit podněty a připomínky. Je nicméně třeba obracet se na objednatele vlaků; nikoli na jednotlivé dopravce.

Osobní a spěšné vlaky pro střední Čechy objednává Integrovaná doprava Středočeského kraje (idsk@idsk.cz) a pro Prahu Ropid (ropid@ropid.cz); objednatelem vlaků dálkové dopravy, tedy rychlíků a vlaků vyšší kategorie, pak je ministerstvo dopravy. Platí, že připomínky nemají charakter stížnosti – a pisatel tudíž nemůže ani počítat s odpovědí.