Ředitelé moc dobře vědí, že dětem zakázat nosit telefon nemohou, protože jde o soukromý majetek, ale ve školních řádech je svévolné používání mobilu při hodinách zakázané. „O přestávkách děti mobil použít mohou, ale ve škole je zakázané kohokoliv natáčet bez souhlasu druhé osoby. Kvůli případné kyberšikaně," vysvětlil ředitel nymburské školy Letců R.A.F. Jiří Cabrnoch.

Čtěte také: Sídliště Jankovice čekají úpravy za šedesát milionů

Čtěte také: Dětský psycholog: mobily jsou dobrý pomocník, ale špatný pán

Zákaz používání mobilních telefonů při výuce, nedostanou-li žáci svolení od vyučujícího, platí také na neratovické Základní škole Ing. M. Plesingera-Božinova. Podle ředitele Jaroslava Kužela se však přesto čas od času najde někdo, kdo nařízení poruší. „Zrovna nedávno jsem udělil ředitelskou důtku žákyni, která mobilem ofotila zadání písemné práce a poslala ho vedlejší třídě," popisuje. S tím, že by školáci například natáčeli učitele v hodině, se zatím nesetkal. Trochu ho však mrzí, že o přestávkách sedávají žáci v lavicích s mobilními telefony v rukou a nekomunikují spolu. „Na jednu stranu sice umí tyto moderní technologie používat na velmi dobré úrovni, na druhou tím ale zase ztrácejí sociální kontakt. Už se spolu neumí normálně bavit, raději si mezi sebou posílají zprávy," připomíná s tím, že mobily do školy často nosí už prvňáčci.

Čtěte také: První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Na gymnáziu v Mnichově Hradišti je používání mobilů během výuky také zapovězeno a telefony musí na začátku hodiny zmizet v taškách, ovšem za předpokladu, že k jejich užívání učitel nevydá pokyn. Někteří pedagogové totiž s mobilními telefony pracují ve výuce.

„Já učím cizí jazyk a vítám, že studenti mají ve svých mobilech například neustále k dispozici slovníky," říká Lenka Sosnovcová, ředitelka Gymnázia Mnichovo Hradiště. Smysluplný jí připadá i současný trend související s digitalizací výuky nevyužívat v hodinách školní počítače a tablety, které nemohou většinou svou technickou vyspělostí konkurovat soukromým přístrojům studentů, ale pracovat právě s jejich vlastními.

Čtěte také: Češtinu ničí internet i to, že děti málo čtou