Vážnější dopravní komplikace by nastat neměly, jestliže za nynějšího nouzového stavu, vyhlášeného kvůli šíření koronaviru, intenzita dopravy výrazně poklesla.

Po osmé večer má nadměrný náklad namířeno z Prahy na Kolín – a po dvou hodinách, tedy zhruba dvě hodiny před půlnocí, by již měl u Jihlavy najíždět na dálnici D1. Po ní zamíří k Brnu a dále na dálnici D2. Ještě během noci na čtvrtek má transport s vraty pro Gabčíkovo opustit území České republiky.

Pětice komponentů, z nichž ten nejtěžší váží 107 tun, vznikla v ocelářské dílně Metrostavu v Horních Počernicích. Tam kvůli jejich dokončení dokonce na sklonku března před halou vytvořili provizorní lakovnu, kde se součástmi jedněch z největších vrat v Evropě manipulovali pomocí podvalníků a jeřábů s nosností až 500 tun.

Vedoucí projektu Daniel Riedl připustil, že za běžných okolností by se jednalo o vcelku banální úkol – nicméně manipulace s mimořádně těžkými břemeny na velmi omezeném prostoru se stala velmi náročnou operací. „Takovou tato dílna dosud nezažila – a pravděpodobně ani celá země,“ míní Riedl.

Nyní na staveništi v Gabčíkovu vyrostly během dvou dnů ještě větší jeřáby než ty, které pracovaly v Horních Počernicích – a již čekají na transporty hotových dílů. „Což bude ostatně rovněž podívaná sama o sobě,“ upozornil Riedl. Připomněl, že při transportu Metrostav spolupracuje nejen s Ředitelstvím silnic a dálnic, ale také s policií.

Obří vrata pro Gabčíkovo se skládají ze dvou křídel, z nichž každé tvoří celkem osm ocelových dílů. Jejich rozměry dosahují 36 krát 22 metrů (a tloušťka je dvoumetrová); i s pomocnými konstrukcemi váží 1200 tun. V rámci modernizace vodního díla, které bylo dokončeno v 90. letech minulého století, dojde letos na výměnu vrat v horní plavební komoře. Obdobná vrata pro dolní komoru mají následovat v příštím roce.