Kraj uplatnil řadu výhrad

Vedle odporu těch občanů, pro něž je nepřijatelnou představou jak vybudování mohutného komplexu v blízkosti rodinných domů, kostela a zámeckého areálu, tak masivní nárůst intenzity automobilové dopravy, se v minulosti s výhradami ozvali i představitelé obce i Středočeského kraje.

Odmítnutí původně předložené podoby projektu loni na jaře zdůvodnil tehdejší krajský radní pro oblast životního prostředí Ivo Šanc (STAN) mimo jiné obavami z poškozování zdraví místních obyvatel – nebo přinejmenším jeho negativního ovlivňování. Radní si mimo jiné vyžádali posudky k dopadům provozu zamýšlené stavby na lidi i na krajinu, ke vlivu na pohodu bydlení – a rovněž detailnější rozpracování dopravní situace. 

Radní rozhodují v pondělí

Právě kraj je nyní na tahu znovu. Deníku to ve čtvrtek potvrdila Helena Frintová z krajského úřadu. Podle jejích slov se v pondělí budou na svém zasedání krajští radní opět zamýšlet nad záměrem vybudovat areál Goodman Zdiby Logistic Centre. Jak se k projektu postaví, zatím zůstává otázkou. Něco by nicméně mohla naznačovat věta z nedávno zveřejněného programového prohlášení krajské rady v novém složení: „Chceme omezit zábory kvalitní zemědělské půdy, zejména ve vztahu k výstavbě nových průmyslově logistických areálů.“ 

To, jaké stanovisko by rada mohla zaujmout, však Frintová nekomentovala. Potvrdila, že se bude projednávat rovněž negativní stanovisko krajského výboru pro životní prostředí a zemědělství – nic víc ale nenaznačila. „V pondělí se vyjádříme a vydáme stanovisko,“ zdůraznila. 

„Občané čekají, že rada Středočeského kraje rozhodně moudře; její stanovisko bude zásadní,“ sdělila Deníku Eva Slavíková, která ve Zdibech vystupuje jako koordinátorka občanských iniciativ. Apelovala současně na uvážlivost v rozhodování nejen středočeské samosprávy, ale i státní správy. Konečné stanovisko totiž nevzejde z rozhodnutí radních, ale bude věcí krajského úřadu. 

Chystá se veřejné projednání

Plány na velké logistické centrum v blízkosti Zdib krajští radní posuzovali už bezmála před rokem, kdy v rámci takzvaného řízení EIA (tedy posuzování vlivu stavby na životní prostředí) vydali k předložené dokumentaci nesouhlasné stanovisko. Nyní je předmětem posuzování přepracovaná dokumentace – doplněná a se záměrem upraveným v reakci na dříve uplatněné výhrady. Námitek se sešla celá řada; přicházely rovněž od místního zastupitelstva a radnic obcí z okolí i pražských městských částí, stejně jako od spolků i jednotlivců.

Součástí procesu EIA je také veřejné projednání spojené nejenom s představením záměru, ale také se shromažďováním podnětů a námitek. Informaci Deníku, že k tomu by zřejmě mělo dojít na sklonku ledna, úřady ve čtvrtek nepotvrdily – nicméně ani neodmítly. Jisté je, že termín projednávání musí být zveřejněn nejméně pět dní předem na úřední desce kraje – a každému zájemci by měl být dostupný také na internetové adrese https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_STC1980. Tam jsou ostatně k už dnes k dispozici stovky stran dokumentů představujících nejen samotný záměr, ale také vyjádření k různým jeho souvislostem: od posuzování dopadů na životní prostředí, krajinný ráz i vlivu na veřejné zdraví přes hlukovou studii, dendrologický či hydrogeologický průzkum až třeba po vyjádření památkářů. 

Haly, parkoviště i zeleň

K zodpovědnému rozhodování je tedy dostatek podkladů. Odpůrci nicméně mají jasno: ne, ne – a ještě hlasitěji ne! Nikdo je zřejmě nepřesvědčí, aby změnili názor, že je třeba všemi silami bojovat proti stavbě, jejíž vybudování by považovali za ohavnost degradující vzhled obce, zhoršilo ve Zdibech život – a navíc s rizikem věčně kolabující dopravy. Argumenty ve prospěch logistického centra? Ty slyšet nechtějí. 

Nechtějí slyšet, že součástí skladových a výrobních hal budou i kancelářské prostory se zázemím pro zaměstnance, ani to, že se počítá také s rozsáhlými odstavnými plochami pro nákladní auta i s parkovišti pro ta osobní – a projekt areálu zahrnuje rovněž plochy zeleně. A přímo se děsí dopravní zátěže, kterou společnost LI-VI Praha jako předkladatel záměru zastupující zájmy investora přibližuje slovy: „Obsluha areálu je předpokládaná maximálně 200 kamiony denně a maximálně 200 užitkovými automobily (400 + 400 vozidel v obou směrech). Osobní doprava zaměstnanců bude realizována osobními vozidly v počtu maximálně 400 vozidel (800 vozidel v obou směrech).“ Již v minulosti společnost Goodman nabídla, že v rámci zvýšení plynulosti dopravy je připravena zaplatit náhradu nynějšího kruhového objezdu křižovatkou řízenou světelnou signalizací.

Hal je prý už dostatek

Odpůrci nicméně odmítají jakoukoli změnu současného stavu. Hovoří o boji proti plundrování české půdy a krajiny, o potřebě chránit zdraví občanů, přírodu i dědictví v podobě kulturních památek. Masivní odpor proti stavbě, který předkladatel záměru nepopírá, se projevuje i v petičních akcích, kdy odpůrci nashromáždili přes šest tisíc nesouhlasných podpisů (což je zhruba dvakrát víc odpůrců, než mají Zdiby obyvatel).

Slavíková jako jedna z nejhlasitějších odpůrkyň navíc připomíná, že už v minulosti vyrostla severně od Zdib celá řada logistických hal. „Zabírají hektary orné půdy a mění vodní režim a klima v území. U nedaleké obce Úžice má vyrůst logistické centrum s výměrou přes 220 tisíc metrů čtverečních. Desítky tisíc metrů čtverečních těchto hal jsou přitom v dané lokalitě volné a k pronájmu. Středočeskému kraji tak hrozí smutné prvenství v počtu logistických hal na osobu – které jsou navíc stále častěji označovány cedulkou for rent,“ představila své výhrady, které se zdaleka nezaměřují jen na právě posuzovaný projekt.