VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V okolí Prahy mají vyjet nové vlaky. Budou mít jedno, nebo dvě patra?

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit elektrické vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Názor, jak mají vozy vypadat, se začíná v poslední době měnit. Pro dopravu v Praze a okolí chtějí České dráhy koupit jedenáct vlaků, které mají jezdit na lince z Milovic do Benešova u Prahy. Dopravce ve svých plánech zatím počítá s tím, že vlaky by byly jednopodlažní a sedmivozové.

23.11.2017
SDÍLEJ:

Dráhy zkouší, zda se City Elefant osvědčí i na dálkových tratích.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

„V předběžném schvalovacím procesu byla orgány města a kraje skutečně odsouhlasena idea nákupu jednopodlažních jednotek, která vycházela z předběžných odhadů a propočtů,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Přestože několik let se mluví o tom, že omlazení má přijít v podobě jednopodlažních souprav typu RegioPanter, teď poprvé Ropid jako zástupce objednatele mluví i o dvoupodlažních soupravách.

Potřebnou kapacitu ukáže dopravní model

Názor Ropidu na takové soupravy se ale začal v posledních týdnech měnit. Podle Drápala bude součástí projektu i přesný dopravní model, který ukáže, jaká bude potřebná kapacita souprav u nejzatíženějších špičkových vlaků po dobu jejich životnosti.

„V návaznosti na výsledek dopravního modelu bude rozhodnuto i o počtu podlaží jednotky, neboť skutečně platí, že u jednopodlažní ho vlaku nelze reálně uvažovat o kapacitě vyšší než zhruba 600 míst k sezení,“ dodal Drápal. To je dnes kapacita dvou spojených City Elefantů. Do dvou spojených dvoupodlažních jednotek by se při běžné délce nástupišť v Praze o délce 200 metrů mohlo vejít až 800 sedících.

Rozhodovat mají i další vlastnosti, například zrychlení souprav či rychlost výměny cestujících. „Po obdržení výsledků dopravního modelu čekáme jednání s Českými drahami, aby byla zvolena pro naše potřeby nejvhodnější a dostatečně kapacitní vozidla, která zajistí nejefektivnější využití veřejných prostředků,“ dodal Drápal. České dráhy zatím změny v plánech u Ropidu nechtějí příliš komentovat.

„Je to věc hlavně objednatele a konceptu, který si zvolí,“ řekl člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Rozhodovat se má i podle nového konceptu dopravy, který Ropid zvažuje. Podle něj by část příměstských vlaků byla spěšných a obsluhovaných dvoupatrovými vlaky, zatímco osobní by obsluhovaly jednopodlažní soupravy.

Motorové cityelefant začínají zastarávat

Příměstská doprava v okolí Prahy patří mezi nejrychleji rostoucí segment Českých drah, dopravce se ale dostává už na hranu kapacity, navíc jednotky CityElefant už začínají zastarávat.

Z provozu navíc vypadnou kapacitní „žabotlamy“, které dopravce používá jako náhradu, a modernizace patrových vozů Bmto nepatří k příliš povedeným. Jako první by se vylepšení měli dočkat cestující na trase Praha Kladno, kde už výrobci podali i nabídky v soutěži na nové motorové vozy.

Autor: Jan Sůra

23.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7

Středočeši dostávají nižší penze než Pražané. A pobírají je kratší dobu

Škoda Auto. Ilustrační foto.
1 22

Škodováci dostanou vyšší příplatky i vánoční prémie

Podruhé narozen pod koly tramvaje a padlý symbol Vánoc: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 11. prosince 2017.

FOTO: Nejmenší házenkáři z Bělé vyzvali rodiče

Bělá - Házenkářští začátečníci z Bělé oslavili závěr roku soutěžemi a hrou, kterou mají nejvíc rádi – házenou. Tentokrát to ale nebyl klasický trénink, nýbrž měl příchuť blížících se Vánoc. Na plac, kromě trenérů, vyběhli totiž i rodiče. A to se opravdu stává jen jednou za rok. 

Pojištění pracovní neschopnosti může vytrhnout trn z paty

Dlouhodobá léčba nemoci nebo úrazu zamává nejen s psychikou člověka, ale také s jeho peněženkou. Pokud nemáte našetřenou solidní rezervu, zamyslete se nad připojištěním pracovní neschopnosti. Může vám přijít vhod. Co byste o připojištění měli vědět prozrazuje David Kučera, finanční poradce Partners.

Astronomové z Ondřejova hledají vesmírné kamení. Schovalo se jim v Budějovicích

Střední Čechy – Hledá se sametově černě až černohnědě zbarvený „kámen“, tedy vlastně dva. Jeden by měl vážit zhruba kilogram, druhý je zhruba čtvrtinové velikosti. S touto výzvou se obracejí na veřejnost astronomové z Ondřejova na Praze-východ, kde funguje centrum pozorovacích stanic Evropské bolidové sítě. Při pátrání po meteoritech chtějí oslovit Jihočechy, konkrétně obyvatele Českých Budějovic. Právě v okrajové části města by měly ležet části padající hvězdy zaznamenané v neděli 3. prosince. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT