„V předběžném schvalovacím procesu byla orgány města a kraje skutečně odsouhlasena idea nákupu jednopodlažních jednotek, která vycházela z předběžných odhadů a propočtů,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Přestože několik let se mluví o tom, že omlazení má přijít v podobě jednopodlažních souprav typu RegioPanter, teď poprvé Ropid jako zástupce objednatele mluví i o dvoupodlažních soupravách.

Potřebnou kapacitu ukáže dopravní model

Názor Ropidu na takové soupravy se ale začal v posledních týdnech měnit. Podle Drápala bude součástí projektu i přesný dopravní model, který ukáže, jaká bude potřebná kapacita souprav u nejzatíženějších špičkových vlaků po dobu jejich životnosti.

„V návaznosti na výsledek dopravního modelu bude rozhodnuto i o počtu podlaží jednotky, neboť skutečně platí, že u jednopodlažní ho vlaku nelze reálně uvažovat o kapacitě vyšší než zhruba 600 míst k sezení,“ dodal Drápal. To je dnes kapacita dvou spojených City Elefantů. Do dvou spojených dvoupodlažních jednotek by se při běžné délce nástupišť v Praze o délce 200 metrů mohlo vejít až 800 sedících.

Rozhodovat mají i další vlastnosti, například zrychlení souprav či rychlost výměny cestujících. „Po obdržení výsledků dopravního modelu čekáme jednání s Českými drahami, aby byla zvolena pro naše potřeby nejvhodnější a dostatečně kapacitní vozidla, která zajistí nejefektivnější využití veřejných prostředků,“ dodal Drápal. České dráhy zatím změny v plánech u Ropidu nechtějí příliš komentovat.

„Je to věc hlavně objednatele a konceptu, který si zvolí,“ řekl člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Rozhodovat se má i podle nového konceptu dopravy, který Ropid zvažuje. Podle něj by část příměstských vlaků byla spěšných a obsluhovaných dvoupatrovými vlaky, zatímco osobní by obsluhovaly jednopodlažní soupravy.

Motorové cityelefant začínají zastarávat

Příměstská doprava v okolí Prahy patří mezi nejrychleji rostoucí segment Českých drah, dopravce se ale dostává už na hranu kapacity, navíc jednotky CityElefant už začínají zastarávat.

Z provozu navíc vypadnou kapacitní „žabotlamy“, které dopravce používá jako náhradu, a modernizace patrových vozů Bmto nepatří k příliš povedeným. Jako první by se vylepšení měli dočkat cestující na trase Praha Kladno, kde už výrobci podali i nabídky v soutěži na nové motorové vozy.