I přes to, že právě pásy patří k poměrně častým „opomenutím“, jež policisté v kraji odhalují při dopravně bezpečnostních akcích.

Mezi regiony jsou rozdíly

Podle újmy, k níž přišli nepřipoutaní řidiči i spolujezdci, se zdá, že situace ve středních Čechách není z českých regionů nejhorší. Byť je pod celorepublikovým průměrem, který výrazně zlepšuje právě Praha – a pak hlavně větší část Moravy. Centrum dopravní výzkumu (CDV), které je organizací ministerstva dopravy, propočítalo, že v uplynulých 13 letech se na počtu lidí, kteří v kraji zemřeli při dopravních nehodách v osobních autech, ti nepřipoutaní podíleli téměř z jedné třetiny. Naproti tomu v Praze (kde se, pravda, častěji jezdí v kolonách, a tedy pomaleji) byl jejich podíl pouze pětinový. A naopak na jihu Čech, kde jsou zjištění CDV nejméně příznivá, se podíl blíží dvojnásobku: dvěma pětinám.

Při cestě z Chorvatska čeká turisty mnohahodinové čekání na hranicích
Z Chorvatska prchají turisté. Na hranicích se tvoří mnohahodinové kolony

Použití bezpečnostní pásů několikanásobně zvyšuje šanci na přežití v případě nehody, upozorňuje vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold. Připomněl, že jen loni podíl nepřipoutaných osob na všech obětech nehod, které zemřely v autech, dosahoval 26 procent. „V případě těžce zraněných 18 procent, u lehkých zranění pak 5 procent,“ doplnil. Za těmito čísly statistik je mimo jiné 80 zmařených lidských životů, které snad bylo možné zachránit. Několikanásobně vyšší pak jsou počty rodin, jimž tyto tragédie změnily život: těžce zraněných, kteří nepoužili pás, bylo loni dalších 146 – a lidí s lehkým zraněním 678.

Varující přitom je, že horší následky než u samotných řidičů bývají zaznamenány u spolujezdců. Jen loni bylo mezi usmrcenými 23 procent nepřipoutaných řidičů, ale 35 procent spolujezdců. Srovnání následků také ukazuje, že ženy k používání pásů přistupují zodpovědněji než muži.

Víkend představuje větší hrozbu

Dlouhodobě se ukazuje, že existují rozdíly mezi všedními dny víkendem. Víkendy jsou z pohledu újmy, kterou utrpěli nepřipoutaní motoristé, mnohem horší, připomněla Hana Estefányi z CDV. „Za sledované období let 2006 až 2019 bylo v průměru při dopravních nehodách v osobních automobilech evidováno 28 procent nepřipoutaných osob v pracovní dny a 38 procent o víkendu,“ upozornila. Poznamenala dále, že vyšší podíly nepřipoutaných osob jsou evidovány u mladších lidí.

Ilustrační foto.
Za kuličku hozenou po autu na dálnici soud vyměřil šest let

Podíl nepřipoutaných osob při dopravních nehodách

Kraj Usmrcení Těžce zranění Lehce zranění
Středočeský 31 procent 21 procent 7 procent
Praha 20 procent 16 procent 5 procent
Jihočeský 38 procent 22 procent 9 procent

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu; údaje za období 2006 – 2019