Místy, třeba v blízkosti Sadské na Nymbursku, se mu prý zdá, jako kdyby jel málem po struhadle. „Mám pocit, že ve směru na Prahu je to horší, když se pak jede zpátky,“ shrnul své dojmy. S tím, že „díry“ sice nejsou hluboké – ale při rychlostech, jimž se po dálnici jezdí, stačí k tomu, aby byly nepříjemné. „Řidiči reagují tím, že i když by nemuseli, přejíždějí do levého pruhu, aby si neničili auta; já už to dělám také,“ konstatoval.

Vozovce nejvíc škodí voda a mráz

Množství děr komplikujících v okolí Prahy jízdu i na hlavních tazích potvrdil ve čtvrtek 5. ledna Martin Buček z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). S tím, že ve větším množství se s nimi silničáři potýkají od Vánoc. Od té doby do konce roku k jejich zacelování použili na silnicích první třídy i na dálnicích ve Středočeském kraji 4,5 tuny studené asfaltové směsi. Na trvanlivější opravy prováděné za tepla pak tradičně dochází s příchodem jara, kdy už teploty neklesají pod nulu a zahájí provoz obalovny. Ať už v rámci lokálních výsprav, nebo souvislejších oprav delších úseků.

Cestáři se shodují, že konstrukci komunikace příliš nevadí nízké ani vysoké teploty, pokud jsou stabilní a bez větších výkyvů. Problém znamená střídání arktických teplot a těch jarních – s výraznějším kolísáním a s větším úhrnem sněhových i dešťových srážek.

Stavební ruch se na většinu opravovaných silnic vrátí až s příchodem jara; pokračování prací i během zimního období je spíš výjimkou. Ilustrační foto.
Stavbaři se začátkem jara chystají vyrazit na několik středočeských dálnic

„Důležitým aspektem je právě četnost střídaní teplot, kdy jejich oscilace okolo bodu mrazu vede k častějšímu vytváření poruch. V době oteplení do prasklin, byť sebemenších, proniká voda, která v období ochlazení zmrzne a led zvětšením svého objemu narušuje celistvost konstrukčních vrstev komunikace,“ vysvětlil Buček, jak poškození vozovek vzniká. „V důsledku dopravního zatížení, zejména těžkou nákladní dopravou, se pak z malých nerovností stávají díry,“ doplnil.

Opravy u Prahy i na Benešovsku

Rozbitou vozovku bylo podle Bučkových slov třeba opravovat například na dálnici D3 u Mezna, na navazující silnici I/3 na průtahu Miličínem, na silnici I/18 u Vrchotových Janovic – ale i v blízkosti Prahy: „S větším množstvím poškození se aktuálně také potýkáme na silnici I/2 v úseku Mukařov–Vyžlovka a na průtahu Říčany.“ Konkrétně v Říčanech se oprava chystá na sobotu 7. ledna, kdy lze počítat s nižší intenzitou provozu.

Zástupci ŘSD podnikají inspekční jízdy ke zjištění závad – načež následují opravy (v ideálním případě právě v době, kdy je na komunikaci mírnější provoz) nebo alespoň označení problémového místa přenosnými svislými značkami. Je ale pravda, že opravy si řidiči leckdy ani nevšimnou. Stačí, když přes místo vyrovnané studenou balenou asfaltovou směsí přejede pár kamionů – a vypadá to tam podobně jako předtím.

Jednání kvůli krajskému výběrovému řízení na nového dopravce.
Firma, které kraj asi vezme zakázku, chce dál pomoci s autobusy na vodík

Na trvalejší řešení ale opravdu dojde až s příchodem jara. Na Benešovsku se například chystá větší oprava průtahu Miličínem na silnici I/3; připravuje se vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele. „Pokud nenastanou neočekávané průtahy, opravu zahájíme ještě letos,“ slibuje Buček. Stejné by to mělo být na dálnici D3 při hranici krajů Středočeského a Jihočeského. „Na jaře je také v plánu oprava povrchu a odvodnění silnice I/2 mezi Mukařovem a Kozojedy,“ upozornil Buček na práce chystané na Praze-východ.