Hovoří o zlomyslných volajících, blokujících svými telefonáty linku 155 určenou k přivolání neodkladné pomoci. Podobnou zkušenost ostatně mají i operátoři dalších bezplatných tísňových linek.

Rozmanitá zneužití

Rozhodně není výjimkou, že místo údajů důležitých pro záchranu života na lince, kde letos středočeští záchranáři prozatím přijali 198 tisíc hovorů, zaznívají dětské chichotání, opilecké hartusení, ale i nadávky nejhrubšího zrna. „Či výplody, za které by se nemusel stydět ani samotný Hans Christian Andersen,“ připomněla Effenbergerová známého pohádkáře.

Nejsou totiž ojedinělé případy volajících, kteří si nechávají poslat sanitku, i když se vlastně nic neděje. Tedy kromě toho, že – jak často bývá následně zjištěno – se někdo napil alkoholu. Ne však tak, že by se ocitl ve stavu vyžadujícím pomoc.

Volají otec a syn

Za „opakující se zlý sen“ označila Effenbergerová počínání otce a syna z Nymburska, kteří volají záchranáře jeden ke druhému. Hlásí smyšlená napadení, střelbu – či náhlou zástavu oběhu. Výzvou k poslednímu výjezdu bylo oznámení, že syn je v bezvědomí a nedýchá, připomněla Effenbergerová letos již devátý výjezd na stejnou adresu, což záchranáři předali k řešení policii. Ani v případech, že se podobná volání opakují, však nelze dané číslo zablokovat či na hovory nereagovat.

„Operátorka začala volajícího navádět v resuscitaci a na místo vyjela posádka rychlé zdravotnické pomoci i lékařka ve vozidle rendez-vous. Záchranáři při příjezdu vzali kufry a defibrilátor a spěchali do domu, v jehož dveřích pokuřoval starší opilý muž. Na zemi ležel mladší z mužů, který se rozesmál, když se nad ním záchranáři sklonili a oslovili ho,“ přiblížila Effenbergerová zbytečný výjezd. Situaci, na niž může doplatit někdo jiný, kdo v té chvíli bude opravdu potřebovat naléhavou pomoc!

K notorickým pacientům představujícím značnou zátěž kvůli blokování posádek se dále řadí ti, kteří vědí, jak si vyslání sanitky vynutit, i když nejsou v ohrožení. Typickým případem je nahlášení bolestí na hrudi – načež pacient zdravotníkům řekne, že ho vlastně jen bolí krční páteř. A trvá to už dva týdny. Nebo rovnou kápne božskou: cítí se osamělý a smutný, a tak chtěl společnost…

Množství prudičů

Naštěstí jen několik evidují letos záchranáři takových volání, která oznamovala smyšlenou událost: na udaném místě se nenašel pacient ani jakékoli stopy naznačující, že tam k něčemu došlo. Dobře rozpoznatelné jsou pak další skupiny původců obtěžujících telefonátů.

Těch, jimž říkají „prudiči“, operátorky od počátku roku napočítaly třiadvacet tisíc: 22 999. Jejich volání se vejde do pár sekund: zanadávají a zavěsí. Poněkud méně početná byla skupina označovaná jako „prozváněči“; ti zavěšují bez toho, že by řekli jediné slovo. Jejich hovorů/nehovorů letos středočeští záchranáři zaznamenali 15,5 tisíce. Vědí přitom, že jediný člověk může mít za den na svědomí i desítky takových telefonátů.

Call centrum řeší, co není naléhavéNa lince 158 zaznamenávají středočeští záchranáři i takové hovory, jež sice nejsou vedeny zlým úmyslem, ale zcela zřejmě nejde o stav nouze; o ohrožení života či zdraví. Pro získání rad ke zdravotním komplikacím, táhnoucím se již třetí den, doporučení, který lék jít koupit na snížení horečky nebo vzít s sebou proti průjmu do Egypta, informací o otevřených lékárnách, pohotovostních službách a podobně provozují středočeští záchranáři jinou linku – a taktéž s bezplatným voláním: call centrum na čísle 800 888 155. Možný je i kontakt pomocí SMS zpráv zaslaných na číslo 720 002 655 nebo e-mailem s využitím adresy call@zachranka.cz.