Návrh na zrušení proplácení jízdného ohlásil radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN) jako součást masivních, opravdu velmi masivních úsporných opatření, která sám označil slovem „škrty“. Připustil sice, že ušetřit výdaje v řádu milionů je spíše symbolické, jestliže se propad příjmů kraje očekává přes dvě miliardy, nicméně to považuje za správné rozhodnutí: když šetřit, tak ve všem a všude, kde se dá. Dá se však spekulovat, že projekt středočeského jízdného by zřejmě skončil i za situace, že by nepřišla doba, kdy kvůli dopadům koronaviru a změnám ve výběru daní je třeba spořit každou korunu. Součástí koalice jsou nyní politici, kteří dříve z opozičních lavic proplácení jízdného kritizovali.

Zrušení bez velkých dopadů

Proplácení jízdného pro dojíždějící žáky, studenty, učně a všechny seniory nad 65 let by kraj podle představ radních měl utnout s koncem letošního roku.

Projekt spustilo minulé vedení kraje, kdy žadatelům z vybraných skupin obyvatel byl a dosud je poskytován dar ve výši 25 procent z ceny jízdného. „Stát garantuje slevy na jízdném ve výši 75 procent, takže zrušení slevy, které poskytoval kraj, by nemělo mít tak velký dopad,“ míní Borecký. „Celkem za tři poslední roky bylo vyplaceno 1 032 277 korun 1235 žadatelům z řad seniorů a 11 545 088 korun 17 421 žadatelům z řad žáků a studentů,“ upřesnil radní. Návrh radních počítá s tím, že poslední žádosti podle současných pravidel by mohly být podány do 31. prosince – a s vyplácením peněz se počítá do konce března.

Původní projekt proplácení jízdného – jednalo se pouze o žákovské jízdné – se ve Středočeském kraji objevil v roce 2008. Tehdejší hejtman David Rath (ČSSD) se chlubil tím, že šlo o slib, který mu pomohl vyhrát volby. Následně se žákovské jízdné uplatňovalo i v dalším volebním období, kdy byla u moci ČSSD společně s KSČM. Skončilo, když se v roce 2016 ujala vlády v kraji koalice ANO, ODS, STAN a Nezávislých Středočechů. Ta se však po roce rozpadla – a podmínkou pro vstup ČSSD do nové koalice i její podpory ze strany KSČM se stal návrat k proplácení jízdného. Tak se zrodil nynější systém, fungující od roku 2018 – a nyní zřejmě odsouzený k zániku.

Integraci dopravy úspory nezastaví

Na otázku Deníku, zda potřeba urputně šetřit něco znamená i pro takzvaný projekt integrace, tedy začleňování autobusových linek v dalších oblastech Středočeského kraje do systému Pražské integrované dopravy, Borecký zavrtěl hlavou. S pokračováním integrace se stále počítá, přičemž již k 13. prosinci má přijít řada na část Berounska, Hořovicko a Rožmitálsko. A uskutečnit se mají i další chystané etapy. „V příštím roce je na to určeno 150 milionů korun,“ konstatoval Borecký – s tím, že tyto peníze stále zůstávají k dispozici. Jedním dechem připomněl, že kraj chce také jednat s obcemi o spolufinancování jejich podílu na zajišťování dopravní obslužnosti. Což podle něj dosud není jasně definováno.

Náklady na projekt Středočeského jízdného

Rok  Senioři  Žáci a studenti
2018 */ 142 831 Kč (160 žadatelů)  40 639 Kč (51 žadatel)
2019  496 024 Kč (655 žadatelů)  7 060 466 Kč (10 529 žadatelů)
2020 **/  393 422 Kč (420 žadatelů)  4 443 983 Kč (6841 žadatel)

*/ Projekt byl zahájen uprostřed roku
**/ Projevil se vliv jarního a podzimního zavření škol kvůli koronaviru

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje