Na Kladensku totiž sídlí hasičská společnost Dekonta – a na Příbramsku, v sousedství šachty číslo 3 bývalého uranového dolu, zase působí Státní ústav jaderné, chemické a biologické ochrany. A jejich společné úsilí z doby, kdy o zápasu s koronavirem ještě nikdo neměl ani potuchy, se zúročuje právě v protikoronavirové kampani: vyvinutá technika slouží na pražském letišti i pražským hasičům.

Dlubalová ve čtvrtek připomněla, že ministerstvo vnitra v minulosti podpořilo projekt obou institucí, zaměřený na vývoj technologií k dekontaminaci dopravní infrastruktury. Tedy pomůcek schopných vypořádat se se zamořením uzavřených dopravních prostor s citlivými technologiemi – zejména pražského metra – různými typy nebezpečných látek: radioaktivním materiálem či prostředky chemickými (včetně bojových otravných látek) nebo biologickými.

Když v letech 2016–2019 obě instituce specializující se na řešení mimořádných situací pracovaly na vývoji potřebných zařízení, nepočítalo se ovšem s koronavirem, ale spíš s řešením následků případného teroristického útoku. Ale i možné havárie nebo náhodného výskytu osoby s vysoce nakažlivým onemocněním.

Ilustrační foto.
Středočeská poslankyně bojuje za lepší dopravu pro Liberec

Výsledek práce se však hodí i pro současné použití. V rámci projektu byly zkonstruovány tři prototypy zařízení vhodných pro odmořování. Jedná se o velkokapacitní zařízení DA4 pro použití v tunelech a na nástupištích, mobilní zařízení DA2 pro plošnou dekontaminaci nástupišť a dalších podzemních prostor i vozového parku – a do třetice jednodušší přenosné zařízení DA1 pro ošetření obtížně dostupných prostor: vnitřků dopravních prostředků, míst za izolacemi či technologických prostor.

Vyvinuté prototypy našly uplatnění v boji proti infekci covid-19, upozornila ve čtvrtek Dlubalová. „Jedno dekontaminační zařízení v současné době dezinfikuje Letiště Václava Havla Praha, druhé využívá pro dezinfekci prostor Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy,“ připomněla.