Opatření proti šíření koronaviru by veřejnou dopravu zasáhnout neměla. Zatím se s jejím omezováním nepočítá a nadále by se mělo jezdit tak, jak to známe nyní. Vlaky jsou nadále v provozu bez omezení, autobusy ve středních Čechách přešly od soboty na prázdninový provoz v souvislosti s tím, že kvůli koronaviru byla mimo jiné pozastavena výuka ve školách. Oficiální informace sdělují, že to je vše: jakékoli další restrikce nejsou v plánu.

Ilustrační snímek
Praktičtí lékaři nemají respirátory. Podstatně proto omezí činnost

ON-LINE ke koronaviru najdete ZDE

Středočeští řidiči nemohou spoléhat na podobná opatření, jaká chrání třeba šoféry městské hromadné dopravy v hlavním městě. Autobusy pražské městské dopravy mají zrušen nejen doplňkový prodej jízdenek u řidiče, ale i nástup předními dveřmi. V tom, aby se cestující dostali příliš blízko k řidičské kabině, brání páska zamezující jak samotnému přístupu, tak využívání předních sedaček. Šoféři ve středních Čechách jsou nadále v těsném kontaktu jak s pasažéry, jak s jejich penězi.

Na roušky se čeká

Že dopravci začali šoféry chránit a chystají i další opatření, potvrdil Deníku třeba Jaroslav Svítek, vedoucí autodopravy kladenské firmy Kateřina Kulhánková – Exprescar. „Prozatím jsou nasazeny generátory ozonu pro čištění vzduchu vozidel a je prováděno čištění vozidel dezinfekcí po jízdě. Řidiči mají dezinfekční gely na čištění rukou,“ shrnul dosavadní opatření. „Co se týká roušek s filtrem 3M, jsou zatím v jednání. Z mého hlediska by mělo být nutností je používat,“ poznamenal. S tím, že řidič je vystaven velkému riziku nákazy.

Také ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa Deníku upřesnil, že roušky i respirátory firma objednala; již před časem. Zatím se na dodávku čeká. Objednala i generátory ozonu pro ozonizaci vzduchu interiéru autobusů při odstavení ve vozovně. Ostatně i další opatření se táhnou už několik týdnů. Využívání speciálních dezinfekčních prostředků při očistě autobusů bylo zvýšeno od středy 26. února; tehdy také společnost zastavila generální očistu autobusů zahrnující i tepování sedaček, aby se uvolnila kapacita na běžnou očistu interiéru ve větším počtu autobusů. Ta se se zaměřuje na okna, madla, přídržné tyče a podlahu. Od úterka 10. března je také pokud možno dezinfikován každý autobus, který přijede do vozovny.

Václav Holas z Muzea Mladoboleslavska se zabývá etnologií.
Václav Holas: Sny o sázení stromů v poušti se mi možná splní v Čechách

Pro řidiče i další zaměstnance, kteří přicházejí do styku s veřejností, Landova firma nakoupila a rozdělila vitaminy. Také rukavice už mají šoféři k dispozici. „Dále jsme objednali virucidní dezinfekční gely, jichž je zatím malý počet k dispozici ve společných prostorách; čekáme na dodávku,“ uvedl ředitel. Mluvčí společnosti Arriva, jejíž součástí je i ČSAD MHD Kladno, Martin Farář upřesnil, že objednané generátory ozonu budou k dispozici v druhé polovině března. „Doplní ty stávající. Už dva týdny však denně provádíme čištění autobusu za použití dezinfekčních prostředků a budeme v tom nadále pokračovat,“ uvedl dále. S dodatkem, že všichni řidiči i ostatní zaměstnanci, kteří přijdou do styku s veřejností, mají k dispozici dezinfekční gely a další ochranné pomůcky.

Náklady může uhradit stát

To, že jsou šoféři pravidelně informováni a klade se důraz na dezinfikování autobusů, potvrdila Deníku také Zuzana Škorničková z ekonomického oddělení dopravní společnosti Martin Uher z Mníšku pod Brdy. „Řidiči taktéž dodržují hygienická opatření,“ uvedla. A třeba Marcela Průchová Deníku sdělila za ČSAD Benešov a ČSAD Slaný: „Společnost ICOM transport se řídí nařízením vlády a hlavního hygienika ČR“.

K zajištění dezinfekčních prostředků pro řidiče vyzval dopravce i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). S tím, že faktury může stát proplácet prostřednictvím krajů a měst s městskou hromadnou dopravou.

Ilustrační foto
Honza z Kolínska: Čas v karanténě zatím trávím s videohrami

Veřejná doprava očima politiků
- Premiér Andrej Babiš i ministr dopravy Karel Havlíček trvají na tom, že z rozhodnutí vlády veřejná doprava nebude nijak omezována. „Potřebujeme, aby lidé chodili do práce,“ vysvětluje předseda vlády Babiš.
- Ministr Havlíček dokonce míní, že městské hromadné dopravě by prospěl opak: navýšení počtu spojů, aby se počty cestujících rozmělnily a neshromažďovaly se větší počty osob v jednom vozidle. I to by mělo přispět ke snížení rizika přenosu nákazy.
- Veřejná doprava se v době striktních opatření proti koronaviru stává i předmětem zájmu dalších politiků; včetně mimoparlamentních. Třeba republikové předsednictvo Svobodných se v neděli obrátilo na vládu s výzvou, aby zrušila 75procentní slevy jízdného pro studenty a seniory, což lze vnímat jako motivaci k rizikovému jednání v podobě využívání dopravních prostředků, a naopak podpořila dostupnost individuální automobilové dopravy maximálním možným snížením spotřební daně i DPH na benzin a naftu. Požadují také zlevnit zásobování pro menší, venkovské a pojízdné prodejny.

Ilustrační snímek.
Chřipka dala pokoj. Pokud to v době koronaviru ještě někoho zajímá

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník