Většina ze dvou tisícovek šoférů, kteří ve Středočeském kraji zajišťují linkovou dopravu, dostala podle vládou garantovaného navýšení platů přidáno již od ledna. Předpokládá se, že by většinou měli jezdit jako obvykle. Nanejvýš s tím, že se za volant posadí ve výstražné vestě, aby tak dali najevo, že podporují požadavky kolegů z jiných krajů, kteří dostali přidáno méně, než očekávali.

Otazníkem byl ovšem postoj odborářů z Příbramska. Ti se klonili k variantě stávky – a ještě v pondělí ráno generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka po jednání s příbramskými odboráři připomněl, že informace o tom, jak se jejich zástupci rozhodli, očekává v úterý. Sám se již před týdnem netajil přesvědčením, že ke stávce nemají tamější šoféři důvod. „Za poslední dva roky jsme řidičům právě v Příbrami přidali více než 10 tisíc korun měsíčně," připomněl s tím, že s příbramskými řidiči firma na letošek už uzavřela kolektivní smlouvu – a s nabízeným zvýšením platů souhlasili. Radní Petrtýl ovšem již v pondělí odpoledne věřil, že konečný verdikt zná. Z jednání s odbory podle něj vyplynulo, že se v kraji stávkovat nebude.

Středočeské hejtmanství vstupuje do hry jako objednatel veřejné dopravy – a už v minulém týdnu dalo najevo, že bude požadovat, aby nasmlouvané spoje skutečně vyjely. S tím, že po dopravcích, jejichž řidiči by se rozhodli stávkovat, bude požadovat, aby zajistili náhradní dopravu.

Na vládou garantované navýšení platů řidičů středočeští zastupitelé vyčlenili v rozpočtu na letošní rok 124 milionů korun již v prosinci. Na přelomu března a dubna pak hejtmanství skutečně firmám provozujícím autobusy na základě postupně uzavíraných dodatků ke smlouvám peníze začalo posílat. Celkem má uzavřeno 34 smluv s 24 společnostmi.