Jak vlak s parní lokomotivou (jede z Masarykova nádraží a možný je nástup i v Braníku), tak parník (odplouvá od Rašínova nábřeží) vyráží z Prahy do Davle i zpět během dne dvakrát: dopoledne i odpoledne. Nastupovat je však nutné s už předem zakoupenou jízdenkou, která ve vlaku slouží i jako místenka. K mání je na všech pokladnách Českých drah (nikoli však v e-shopu), přičemž pro dospělé a mládež od 12 let stojí 590 Kč; za menší dítě rodiče zaplatí 390 Kč. Utratit nějaké peníze navíc pak je možno i cestou – jak na železnici, tak na lodi bude k mání nabídka občerstvení.

Příznivci Posázavského pacifiku, populární a lze říci i legendární tratě kolem řeky Sázavy, si na jaře připomněli hned dvě významná výročí: 1. května 1900 byl uveden do provozu poslední stavební úsek (Jílové u Prahy – Skochovice), což umožnilo provoz v celé délce trasy z Prahy do Čerčan. Současně byl ve stejný den otevřen i dodnes obdivovaný viadukt u Žampachu klenoucí se nad údolím Kocour se stejnojmenným potokem, označovaným také jako Studený. Vybudován byl jako nejvyšší kamenný železniční most ve střední Evropě – a předhonil ho pouze o dva roky mladší Landwasserviadukt u horské obce Filisur ve Švýcarsku.

Parník Vltava.Zdroj: archiv PID

Kolesový parník Vltava pak byl spuštěn na vodu v roce 1940 – ano; skutečně za okupace. Tehdy byl postaven jako osobní loď; na restaurační plavidlo byl přebudován až v roce 1991. V současnosti je nejstarším parníkem brázdícím Vltavu. Ještě starší je parník Vyšehrad z roku 1938, původně vytvořený rovněž jako loď pro osobní přepravu – ten však už zůstává ukotven u Rašínova nábřeží, kde slouží jako plovoucí základna pro různé akce.