VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha uvažuje o metru na letiště. Rekonstrukci kladenské železnice to neovlivní

Střední Čechy – Nemá to být „rychlodráha“, jak se často nepřesně zmiňuje, ale moderní elektrifikované příměstské spojení vyhovující nejmodernějším požadavkům na tento typ dopravy. Tak se dlouhodobě hovoří o chystané železnici spojující Prahu s Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla ze stanice Praha-Ruzyně přes zastávku Dlouhá Míle.

23.11.2017
SDÍLEJ:

Metro. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Budování dlouhodobě slibované trati připravuje Správa železniční dopravní cesty. A zatím nepřipouští, že jiná alternativa než vlaky jezdící na Masarykovo nádraží by existovala i pro kolejové spojení ruzyňského letiště s centrem Prahy. Úvahy o možnosti prodloužit metro přece dávno vzaly zasvé – a příznivě nedopadlo ani posuzování možností dovést k letišti tramvajovou trať. Nebo to už neplatí?

K letišti metrem z Veleslavína?

Před půl rokem, v polovině května, primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO) notně překvapila. V rámci debat o zkvalitnění dopravy na letiště zmínila i možnost obnovit úvahy o dostavbě metra v severozápadní části metropole. Přípravy na budování kladenské železnice, jejíž součástí by se měl stát i právě zásadně rekonstruovaný Negrelliho viadukt, však její slova nijak neovlivnila. 

Krnáčová ovšem jasně prohlásila: po expertech Dopravního podniku hl. m. Prahy bude žádat analýzy všech souvislostí případného vybudování odbočky podzemní dráhy k letišti, která by vedla od stanice Nádraží Veleslavín a zelené trase A. Hlavně odpověď na otázku, zda by metro nemohlo zajistit spojení letiště s centrem metropole dřív než železnice.

Varianta trasy od Nemocnice Motol

Nyní následují další kroky, které mohou vyvolávat otazníky kolem budoucnosti pokračování příprav stavby na kladenské trati v dosud chystané podobě. Ukazuje se totiž, že podnět primátorky nezapadl – byť se mírně pozměnil. Hana Pohanová z dopravního podniku ve středu informovala, že do konce roku by měla být hotová studie, která prověří protažení áčka na letiště od současné konečné – tedy od stanice Nemocnice Motol.

Neznamená to však, že by Praha nyní odmítala budování železnice na letiště, v územním plánu zohledněné již v roce 1999. Právě vlakové spojení, vybudované jako součást modernizace trati Praha–Kladno, je dlouhodobě považováno za základní formu dopravního napojení letiště na centrum města; podporu mu vyslovila i vláda. A nic se na tom nemění ani z pražského pohledu. „Vedle možnosti prodloužení metra A tak vedení města ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty dále zvažuje propojení Letiště Václava Havla s centrem pomocí odbočky z modernizované železniční tratě,“ tlumočila Pohanová pohled magistrátu.

Původně přitom byly karty rozdány jednoznačně. Zdálo se jasné, nezpochybnitelné a nezvratné, že někdejší úvahy o vybudování metra na letiště vzaly zasvé s rozhodnutím o dostavbě nejnovějšího úseku linky A s konečnou stanicí Nemocnice Motol. Ten slouží cestujícím už od předloňska.

Byl to verdikt politiků, jejichž argumentem se tehdy staly závěry expertních posudků. Právě z nich se vlastně zrodila nynější motolská konečná. Dříve se počítalo s tím, že zelená trasa bude z Veleslavína pokračovat na Dlouhou Míli – tam měl vniknout i velký přestupní terminál pro Středočechy cestující do metropole – a dále na letiště. Nápad se ale neprosadil. Tehdejší hodnocení? Tahle varianta je obtížná, nevýhodná a nerentabilní. A šlus. Trasa byla přesměrována na Motol.

Doba se mění, argumenty také

Co před léty zvítězilo jako nezpochybnitelná pravda, se ovšem z dnešního pohledu nemusí jevit tak jednoznačně. Doby, kdy zaznělo jasné „ne“ prodloužení metra, jsou pryč. Původní dokumentace dostala punc „v některých aspektech překonané“ – a nyní zní nové heslo: je třeba zohlednit vývoj, k němuž došlo v mezidobí. Právě proto primátorka uložila dopravnímu podniku vypravovat novou studii se zhodnocením současných možností. „Ze závěrů studie by měl vyplynout odhad možných nákladů – a rovněž časový odhad možné realizace,“ konstatovala Krnáčová. Co bude dál, se uvidí. Primátorka to ovšem zformulovala s větší noblesou: „Závěry této studie budou sloužit jako podklad k rozhodnutí, zda tato varianta bude z naší strany nadále variantou preferovanou.“

Schválené dokumenty změnu neznají

S prodloužením metra prozatím nepočítá žádný z dokumentů, které v Praze nastiňují podobu budoucího rozvoje metropole. V případě, že by protažení zelené trasy mělo dostat zelenou, znamenalo by to změny nejenom v lokálních územních plánech. Záměr by se musel promítnout také například do Strategického plánu hl. m. Prahy, Metropolitního plánu, Zásad územního rozvoje či Projektu udržitelné mobility. 

Jedinou platnou, úředně schválenou a také reálně připravovanou možností kapacitního kolejového spojení letiště s centrem hlavního města tak nadále zůstává projekt rekonstrukce železnice Praha–Kladno, spojený i s plány na budování odstavných parkovišť pro auta cestujících přijíždějících k trati ze vzdálenějších středočeských lokalit. K podrobnostem projektu železnice nicméně zaznívají výhrady v některých středočeských oblastech. Včetně samotného Kladna, kde lidé volají například po lepším napojení nové příměstské železnice na velká sídliště. 

Bude se kutat pod zemí nejen na jihu, ale i na severu a na východě?
Při zvažování možného prodloužení metra vedení pražského magistrátu nezůstává jen u úvah o alternativě podzemní dráhy na letiště. Významný vliv na cestování Středočechů do centra hlavního města – především, těch, kteří žijí v nejbližším okolí metropole – by mohly mít i případné dopady další studie zvažující protažení metra až na samou hranici metropole. V tomto případě se jedná o plány dotýkající se severní části Prahy: možného nového úseku červené trasy C z Letňan do Čakovic. 

Existují navíc i úvahy o prodloužení zelené linky A na východě Prahy, upozornil ve středu náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek. Podle něj je třeba zvážit, zda by pro obyvatele žijící na velkých sídlištích v Hostivaři, Horních Měcholupech a Petrovicích nebylo právě metro lepší, než plánovaný rozvoj tramvajové sítě. „Za klíčové považuji porovnání s povrchovou kolejovou dopravou, abychom znali parametry různých variant,“ upozornil Dolínek, že k rozhodování se zatím neschyluje – a nyní jde o to získat argumenty. Pokud by se metro nakonec stavělo, i zde by to zcela překreslilo také mapu veřejné dopravy zajišťující příměstské spojení.

Jasno se zatím zdá být v jižní části hlavního města, kde se zvolna schyluje k budování nové linky metra D. I zde je však aktuální zvažování různých variant, a to především v otázce jejího napojení na oblast kolem Jesenice.

Autor: Milan Holakovský

23.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Řidič na návěs s posuvkou 38 000 Kč Řidič na návěs s posuvkou. Přijmeme řidiče (i brigádně) na návěs s posuvnou podlahou (Sc E6). Po-pá střídat ráno a odpoledne. Denně doma - stálá trasa 400 km/den. Ml. Boleslav a okolí. Plat až 38.000 Kč (čistého). Tel: Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 16 000 Kč Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidiči skup. B. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce:, Ptácká č.p. 47/96, Mladá Boleslav IV, 293 01 Mladá Boleslav 1, , Prvotní kontakt: tel.: 777 553 367 (10-15 hod.), e-mail: beershopcz@email.cz, , Hledáme řidiče skupiny B do zavedené rodinné firmy, zabývající se velkoobchodním prodejem nápojů., Rozvoz piva a nápojů po MB a blízkém okolí, , Nabízíme:, Stabilní pracovní pozici v dlouhodobě fungující firmě,, Dobré platové podmínky,, Přátelské prostředí, , Flexibilní nástup do prac. procesu, kompletní zaučení na pozici samozřejmostí,, Zkrácená pracovní doba v délce 6 měsíců (stejné plat.podmínky) , Flexibilní dny volna, , Požadujeme:, Přátelské vystupování, Zodpovědnost a smysl pro pořádek, , Zaměstnanecké výhody: Slevy na výrobky, zkrácená prac. doba 6 měsíců.. Pracoviště: Beershop cz, s.r.o. - pracoviště mb, Ptácká, č.p. 47, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Miroslav Dvořák, +420 777 553 367. Věda a výzkum - Věda a výzkum Výzkumný a vědecký pracovník 40 000 Kč Inženýři elektronici ve výzkumu a vývoji Vývojový inženýr světlomety - třída A0 Indie. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 40000 kč, mzda max. 60000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - Zajišťování vývoje externího osvětlení přední části vozu, - Vypracovávání výkresové dokumentace pro TLD, PDM listy a vyřizování tvorby těchto listů, - Navrhování udělení uvolnění BMG, - Vypracovávání a zadávání konstrukčních dat, Požadujeme VŠ vzdělání (technické), znalost Catia, NJ - hovorová znalost nebo AJ - jednací znalost. Pracoviště: Škoda auto a.s. - technický vývoj, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Jiří Nečesaný, +420 326 816 804. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 78 Kč Pracovníci ostrahy, strážní Strážní. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 78 kč, mzda max. 92 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu práce:, Kosořická č.p. 77, 294 41 Dobrovice, , Prvotní kontakt: tel.: 733469469 (po-pá 8-15 hod.), e-mail: kulovana@numista.cz, , Vhodné i pro osoby zdravotně znevýhodněné.. Pracoviště: Numista s.r.o. - pracoviště dobrovice, Kosořická, č.p. 77, 294 41 Dobrovice. Informace: Jana Kulovaná, +420 733 469 469.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Hledali podfuk, našli pořádek

Sucho v ČR - Ilustrační foto.

Sychravý podzim? Ani náhodou. Střední Čechy stále trápí sucho

Stromy pro Olgu Havlovou a pomník pro dávno padlého nepřítele: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 13. až 14. října 2018.

Dělat věci jinak se vyplatí. A u erotických pomůcek to platí také

Přední česká produktová designérka Anna Marešová získala za svůj vibrátor z kolekce Whoop.de.doo mezinárodní cenu Red Dot a za Venušiny kuličky Národní cenu za design. Dnes se svým týmem pracuje na nové pražské výletní tramvaji T3 Coupé.

Gruntování břehů Jizery odhalilo i lednici

Sojovice - Sběrači se zapojili malí i odrostlí, a to jak ti, kteří bydlí v těsném sousedství, tak i ze vzdálenějších míst. V sobotu se konal první roční akce Čistá řeka Jizera.

Kýhos odvolán. Bruslaře povede Hořava

Mladá Boleslav - Vladimír Kýhos už není trenérem BK Mladá Boleslav. Vedení Bruslařského klubu jej odvolalo během soboty v reakci na páteční porážku Boleslavi na ledě posledního Chomutova. Společně s ním šli od týmu také jeho asistenti – Vladimír Čermák a Boriš Žabka.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT