VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha uvažuje o metru na letiště. Rekonstrukci kladenské železnice to neovlivní

Střední Čechy – Nemá to být „rychlodráha“, jak se často nepřesně zmiňuje, ale moderní elektrifikované příměstské spojení vyhovující nejmodernějším požadavkům na tento typ dopravy. Tak se dlouhodobě hovoří o chystané železnici spojující Prahu s Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla ze stanice Praha-Ruzyně přes zastávku Dlouhá Míle.

23.11.2017
SDÍLEJ:

Metro. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Budování dlouhodobě slibované trati připravuje Správa železniční dopravní cesty. A zatím nepřipouští, že jiná alternativa než vlaky jezdící na Masarykovo nádraží by existovala i pro kolejové spojení ruzyňského letiště s centrem Prahy. Úvahy o možnosti prodloužit metro přece dávno vzaly zasvé – a příznivě nedopadlo ani posuzování možností dovést k letišti tramvajovou trať. Nebo to už neplatí?

K letišti metrem z Veleslavína?

Před půl rokem, v polovině května, primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO) notně překvapila. V rámci debat o zkvalitnění dopravy na letiště zmínila i možnost obnovit úvahy o dostavbě metra v severozápadní části metropole. Přípravy na budování kladenské železnice, jejíž součástí by se měl stát i právě zásadně rekonstruovaný Negrelliho viadukt, však její slova nijak neovlivnila. 

Krnáčová ovšem jasně prohlásila: po expertech Dopravního podniku hl. m. Prahy bude žádat analýzy všech souvislostí případného vybudování odbočky podzemní dráhy k letišti, která by vedla od stanice Nádraží Veleslavín a zelené trase A. Hlavně odpověď na otázku, zda by metro nemohlo zajistit spojení letiště s centrem metropole dřív než železnice.

Varianta trasy od Nemocnice Motol

Nyní následují další kroky, které mohou vyvolávat otazníky kolem budoucnosti pokračování příprav stavby na kladenské trati v dosud chystané podobě. Ukazuje se totiž, že podnět primátorky nezapadl – byť se mírně pozměnil. Hana Pohanová z dopravního podniku ve středu informovala, že do konce roku by měla být hotová studie, která prověří protažení áčka na letiště od současné konečné – tedy od stanice Nemocnice Motol.

Neznamená to však, že by Praha nyní odmítala budování železnice na letiště, v územním plánu zohledněné již v roce 1999. Právě vlakové spojení, vybudované jako součást modernizace trati Praha–Kladno, je dlouhodobě považováno za základní formu dopravního napojení letiště na centrum města; podporu mu vyslovila i vláda. A nic se na tom nemění ani z pražského pohledu. „Vedle možnosti prodloužení metra A tak vedení města ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty dále zvažuje propojení Letiště Václava Havla s centrem pomocí odbočky z modernizované železniční tratě,“ tlumočila Pohanová pohled magistrátu.

Původně přitom byly karty rozdány jednoznačně. Zdálo se jasné, nezpochybnitelné a nezvratné, že někdejší úvahy o vybudování metra na letiště vzaly zasvé s rozhodnutím o dostavbě nejnovějšího úseku linky A s konečnou stanicí Nemocnice Motol. Ten slouží cestujícím už od předloňska.

Byl to verdikt politiků, jejichž argumentem se tehdy staly závěry expertních posudků. Právě z nich se vlastně zrodila nynější motolská konečná. Dříve se počítalo s tím, že zelená trasa bude z Veleslavína pokračovat na Dlouhou Míli – tam měl vniknout i velký přestupní terminál pro Středočechy cestující do metropole – a dále na letiště. Nápad se ale neprosadil. Tehdejší hodnocení? Tahle varianta je obtížná, nevýhodná a nerentabilní. A šlus. Trasa byla přesměrována na Motol.

Doba se mění, argumenty také

Co před léty zvítězilo jako nezpochybnitelná pravda, se ovšem z dnešního pohledu nemusí jevit tak jednoznačně. Doby, kdy zaznělo jasné „ne“ prodloužení metra, jsou pryč. Původní dokumentace dostala punc „v některých aspektech překonané“ – a nyní zní nové heslo: je třeba zohlednit vývoj, k němuž došlo v mezidobí. Právě proto primátorka uložila dopravnímu podniku vypravovat novou studii se zhodnocením současných možností. „Ze závěrů studie by měl vyplynout odhad možných nákladů – a rovněž časový odhad možné realizace,“ konstatovala Krnáčová. Co bude dál, se uvidí. Primátorka to ovšem zformulovala s větší noblesou: „Závěry této studie budou sloužit jako podklad k rozhodnutí, zda tato varianta bude z naší strany nadále variantou preferovanou.“

Schválené dokumenty změnu neznají

S prodloužením metra prozatím nepočítá žádný z dokumentů, které v Praze nastiňují podobu budoucího rozvoje metropole. V případě, že by protažení zelené trasy mělo dostat zelenou, znamenalo by to změny nejenom v lokálních územních plánech. Záměr by se musel promítnout také například do Strategického plánu hl. m. Prahy, Metropolitního plánu, Zásad územního rozvoje či Projektu udržitelné mobility. 

Jedinou platnou, úředně schválenou a také reálně připravovanou možností kapacitního kolejového spojení letiště s centrem hlavního města tak nadále zůstává projekt rekonstrukce železnice Praha–Kladno, spojený i s plány na budování odstavných parkovišť pro auta cestujících přijíždějících k trati ze vzdálenějších středočeských lokalit. K podrobnostem projektu železnice nicméně zaznívají výhrady v některých středočeských oblastech. Včetně samotného Kladna, kde lidé volají například po lepším napojení nové příměstské železnice na velká sídliště. 

Bude se kutat pod zemí nejen na jihu, ale i na severu a na východě?
Při zvažování možného prodloužení metra vedení pražského magistrátu nezůstává jen u úvah o alternativě podzemní dráhy na letiště. Významný vliv na cestování Středočechů do centra hlavního města – především, těch, kteří žijí v nejbližším okolí metropole – by mohly mít i případné dopady další studie zvažující protažení metra až na samou hranici metropole. V tomto případě se jedná o plány dotýkající se severní části Prahy: možného nového úseku červené trasy C z Letňan do Čakovic. 

Existují navíc i úvahy o prodloužení zelené linky A na východě Prahy, upozornil ve středu náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek. Podle něj je třeba zvážit, zda by pro obyvatele žijící na velkých sídlištích v Hostivaři, Horních Měcholupech a Petrovicích nebylo právě metro lepší, než plánovaný rozvoj tramvajové sítě. „Za klíčové považuji porovnání s povrchovou kolejovou dopravou, abychom znali parametry různých variant,“ upozornil Dolínek, že k rozhodování se zatím neschyluje – a nyní jde o to získat argumenty. Pokud by se metro nakonec stavělo, i zde by to zcela překreslilo také mapu veřejné dopravy zajišťující příměstské spojení.

Jasno se zatím zdá být v jižní části hlavního města, kde se zvolna schyluje k budování nové linky metra D. I zde je však aktuální zvažování různých variant, a to především v otázce jejího napojení na oblast kolem Jesenice.

Autor: Milan Holakovský

23.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitelka mateřské školy 24 810 Kč

Učitelé v oblasti předškolní výchovy Učitelé v mateřské škole. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24810 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce:, Chudíř č.p. 16, 294 45 Jabkenice, , Prvotní kontakt: e-mail: skolkachudir@seznam.cz. Pracoviště: Mateřská škola chudíř, příspěvková organizace, 294 45 Jabkenice. Informace: Jana Ottová, +420 601 355 922.

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 13 000 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě Manipulační dělníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 54. Poznámka: Místo výkonu práce:, Újezdec č.p. 60, Smilovice, 294 42 Luštěnice, , Prvotní kontakt: osobně: na adrese místa výkonu práce (ÚT 10-12 hod.) nebo telefonicky: 775 628 196, , Třídění a balení technologických odpadů a plastů.. Pracoviště: Piruz s.r.o.- provozovna újezdec u luštěnic, 294 42 Luštěnice. Informace: Mykhaylo Tomyshynets, +420 775 628 196.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 20 000 Kč

Prodavači potravinářského zboží Prodavač/ka maso, uzeniny, lahůdky - MLADÁ BOLESLAV. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jedná se o řeznictví Procházka (PMU CZ, a. s.), v prostorách Penny Marketu ve městě MLADÁ BOLESLAV. , , Pracovní náplň , • prodej masa , • příprava a prodej uzenin, lahůdek a pečiva , • manipulace se zbožím , , Požadujeme , • vyučení v oboru (prodavač nebo řezník) výhodou , • chuť do práce , • nezaučené zaučíme , , Nabízíme , • pracovní poměr na dobu neurčitou s pravidelně vyplácenou mzdou , • bonusy za plnění tržeb, zaměstnanecké nákupy, stravenky , • kreativní práci s lidmi s možností postupu , , V případě zájmu se v dopoledních hodinách zastavte přímo na prodejně, nebo svůj životopis zašlete na akrajcova@prochazka.cz.. Pracoviště: Pmu cz, a.s., pracoviště mladá boleslav, Jičínská, č.p. 1368, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Andrea Krajčová, +420 416 856 370.

Obchod - Obchod Nákupčí 20 000 Kč

Nákupčí Obchodníci, nákupčí. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce:, Pražská č.p. 49/56, Benátky nad Jizerou II, 294 71 Benátky nad Jizerou 1, , Prvotní kontakt: tel.: 774 928 809, e-mail: job@maxihit.cz, , VŠ vzdělání podmínkou! ekonomický směr - výhodou. Znalost Vietnamského jazyka na úrovni rodilý mluvčí - jednání a obchodní komunikace s dodavateli ve vietnamském jazyce. Služební cesty po EU (HU,PL,IT)., , Zaměstnanecké výhody: zaměstnanecké slevy, obratové bonusy, profesní rozvoj.. Pracoviště: Maxihit benátky s.r.o.- pracoviště benátky, Pražská, č.p. 49, 294 71 Benátky nad Jizerou 1. Informace: Viktor Musil, +420 774 928 809.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ludvík Berousek ze známé cirkusové rodiny je vyšetřován kvůli nelegálnímu zabíjení tygrů.
5

Celníci vyšetřují Berouska i Vietnamce z tržnice SAPA. Zabíjeli tygry na maso

Ilustrační foto.

Díky penězům z dotace se obce zazelenají víc a lépe

OBRAZEM: Krásnou louku obsadila národní výstava psů

Mladá Boleslav – Česká národní výstava psů na mladoboleslavské Krásné louce hostila o víkendu stovku plemen čtyřnohých miláčků. 

Školní spoj ve stromě a kosení jako české tchai-ťchi: zhlédněte videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 13. až 15. července 2018.

Triumf po dvaceti letech. Francouzi přestříleli Chorvaty a jsou mistry světa

Dokázali to. Dva roky po neúspěšném finále mistrovství Evropy se francouzská parta probila k úspěchu. Tým Didiera Deschampse potvrdil v gólově bohatém finále roli papírového favorita a Chorvatsko porazil 4:2. Jejich výhra se však neobešla bez kontroverzí.

Boleslav v generálce remizovala

Gallneukirchen – Generálku na první kolo české nejvyšší soutěže sehráli Mladoboleslavští po cestě z rakouského soustředění ještě na půdě našich jižních sousedů. Soupeřem jim byl účastník druhé německé Bundesligy FC Erzgebirge Aue.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT