VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 13 000 Kč Montážní dělníci mechanických zařízení Operátoři výroby. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 16500 kč. Volných pracovních míst: 122. Poznámka: Místo pracoviště:, - TRW-Carr s.r.o., Hlavenec 161, 294 74 Předměřice nad Jizerou, , Prvotní kontakt:, - tel.: 800 310 013, 739 486 013 Po-Čt od 08:00 do 17:00, Pá od 08:00 do 16:00, - osobně na adrese DP WORK s.r.o., Smetanova 987, 294 01 Bakov nad Jizerou , , Upřesňující údaje:, Popis činnosti zaměstnance na pozici OPERÁTOR VÝROBY:, -Budete se podílet na montážních operacích na lince, obsluze strojů - nenáročné na fyzickou práci, kladen důraz na jemnou motoriku a rozpoznávací znalosti, jedná se o práci v taktu., Zkušební doba:, - 3 měsíce, Stravování:, - V závodě je zajištěné závodní stravování. , Nástup: , - IHNED, , Zaměstnanecké výhody:, - Diety 191,- Kč/den., - Příplatky dle zákona., - Variabilní složka mzdy 0 - 2.500 CKZ/měs., - Ohodnocení za práci v nepřetržitém provozu až 2.000,- CZK., - Dovolenou 20 dní/rok., - Příspěvek na firemní ubytování., - Stravování zajištěno v závodě., - Zdarma doprava svozovým autobusem., - Výhodné telefonní tarify., - Zřízení a vedení bankovního účtu za výhodných podmínek.. Pracoviště: Dp work s.r.o. - hlavenec 161, 294 74 Předměřice nad Jizerou. Informace: Aneta Lopatářová, +420 739 486 013. Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 26 000 Kč Úředníci ve skladech Referent/ka skladu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE, •Práce v třísměnném pracovním režimu (ranní, noční, odpolední, po 8 hodinách), •Administrativní práce, •Skladová evidence, •Provádění inventur, •Komunikace s dodavateli a zákazníky, , POŽADUJEME, •SOU s vyučením , •Znalost práce na PC, •Praxe na podobné pozici výhodou, •Samostatnost, pečlivost, komunikativnost, •Znalost AJ nebo Nj výhodou, , NABÍZÍME, •Práci v příjemném a přátelském prostředí, •Zajímavé finanční ohodnocení, •Jednorázové roční prémie, •Příspěvek na penzijní připojištění, •Čisté pracovní prostředí, •Pracovní oděvy, obuv, •Důkladné proškolení při nástupu do zaměstnání, •5 týdnů dovolené, •Stravenky, Nástup možný ihned, Více informací na: https//kariera.preymesser.cz. Pracoviště: M.preymesser logistika, spol. s.r.o. - provozovna, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Kamila Horáková, +420 702 120 868. Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 18 810 Kč Úředníci v oblasti daní Referent/ka Oddělení kontrolního. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 18810 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Charakteristika činnosti:, v rámci správy daní provádí kontrolní činnost, prověřuje správnost podaných daňových tvrzení postupy k odstranění pochybností, provádí vyhledávací činnost, místní šetření, , Přihlášky do výběrového řízení, společně se strukturovaným profesním životopisem zaměřeným na předchozí praxi, a motivačním dopisem zasílejte, do 9.12.2018 na e-mail: Monika.Smitkova@fs.mfcr.cz, do předmětu e-mailu uveďte:VŘ 210996 (PP) , , nebo na adresu:, VŘ 210996 (PP), Finanční úřad pro Středočeský kraj, Územní pracoviště v Mladé Boleslavi, Štefánikova 1406, 293 01 Mladá Boleslav, , kontaktní osoba: Ing. Hana Macounová, telefon: 326 713 305. Pracoviště: Finanční úřad pro středočeský kraj, územní pracoviště v mladé boleslavi, Štefánikova, č.p. 1406, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Hana Macounová, +420 326 713 305. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 8 000 Kč Ostatní uklízeči a pomocníci Pracovník úklidu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 8000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jedná se o úklid kanceláří. Možnost i brigádně. Zkrácený úvazek. Pozice vhodná pro důchodce nebo ženy na mateřské dovolené. Životopisy zasílejte na kariera.repov@preymesser.cz. Pracoviště: M.preymesser logistika, spol. s.r.o. - provozovna, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Kamila Horáková, +420 702 120 868.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Amfetamin. Ilustrační foto.

Osm let hrozí cizinci za přechovávání drog i řízení pod vlivem

Ilustrační foto
46

Automobilce opět klesl prodej

Na rozvoj kraje by mohlo jít téměř půl miliardy korun

Střední Čechy – Podpořit dobrovolné hasiče, kulturu, ale třeba i vodohospodářství a opatření k zadržování vody v krajině; do takových oblastí by mohlo jít až půl miliardy korun, pokud krajští zastupitelé schválí návrh rozpočtu v této podobě. V rámci dotačního řízení pro příští rok vedení Středočeského kraje chce poskytnout celkem 484 milionů korun.

Adventní trhy budou dále na Výstavišti. Loňský model se osvědčil, říká magistrát

Mladá Boleslav – Adventní trhy u parku na Výstavišti: pro někoho vítaná změna, jiní by je raději viděli na tradičnějším místě v lokalitě Staroměstského náměstí. Jasné je ale v tuto chvíli jedno: podle mladoboleslavského magistrátu se loňský model osvědčil a adventní trhy tak znovu míří do parku u Výstaviště.

Kdo na studium nemá, ať se do něj nepouští, žádají kraje

Střední Čechy – Řešte situaci na středních školách. Bezodkladně. S touto výzvou se na ministerstvo školství obracejí všechny kraje – a do jednotného šiku se staví i středočeské hejtmanství.

Na milovickém letišti má vyrůst okruh pro auta

Milovice – Rozuzlení po téměř 30 letech? Skoro tak dlouho trvají debaty o využití bývalého vojenského letiště, které za minulého režimu sloužilo především pro potřeby okupačních sovětských vojsk. Aktuálně se zdá, že by problém mohl být vyřešen.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT