VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 900 Kč Řidiči tahačů Řidiči autopřepravníku. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce:, Kosořická č.p. 77, 294 41 Dobrovice, , Prvotní kontakt: tel.: 326 373 913 (po-pá 8-16:30 hod.), e-mail: katerina.nazarova@mosolf.com nebo osobně, , ŘP sk. C+E., , Výjezdy po EU.. Pracoviště: Mosolf automobillogistik s.r.o., Kosořická, č.p. 77, 294 41 Dobrovice. Informace: Kateřina Nazarová, +420 326 373 913. Výroba - Výroba Montážní dělník 17 600 Kč Montážní dělníci mechanických zařízení obsluha strojů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17600 kč, mzda max. 17600 kč. Volných pracovních míst: 50. Poznámka: Náplní práce bude:, - Důsledné dodržování pokynů obsažených v kontrolních a pracovních návodkách, - Zodpovědnost za stav svěřených prostředků, , Požadujeme:, - Praxe a zkušenost z výkonu obdobné pozice v automobilovém průmyslu. Pracoviště: Kwd bohemia, s.r.o., Husova ulice, č.p. 623, 294 41 Dobrovice. Informace: Kristýna Hroníková, +420 770 149 851. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Projektant ve 28 000 Kč Řídící pracovníci v oblasti projektování (kromě ve stavebnictví) PROJEKTOVÝ/-Á VEDOUCÍ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PROJEKTOVÝ/Á VEDOUCÍ, V případě zájmu pište na e-mail barbora.kalna@mpzmb.cz nebo volejte na tel.: 776 688 322., Náplň práce: , - vedení a koordinace projektů , - zodpovědnost za dodržování termínových plánů , - efektivní rozdělování práce v rámci projektů , - tvorba cenových nabídek a kalkulací souvisejících s projekty , - zodpovědnost za finanční stránku svěřených projektů , - účast na jednáních se zákazníky , - technická podpora projektů, , Požadavky:, " Čtení výkresové dokumentace, " Technické myšlení, " Komunikativní povahu a výborné organizační schopnosti, " Nebojíš se mluvit anglicky nebo německy (B2 stačí), " Extrémní odolnost vůči stresovým situacím, dokážeš řešit krizovky s chladnou hlavou, " Časovou flexibilitu, nevadí ti, zvedat telefony i po pracovní době a řešit vzniklé situace, " Zodpovědnost a jsi samostatný, " Na seniorské pozici máš zkušenost s vedením projektů, " U juniorské pozice stačí chuť a motivace se stát výborným projekťákem, , Nabízíme:, " Zázemí ve firmě s know-how v oboru robotického svařování, " Bonusy a prémie, " Flexibilní začátek a konec pracovní doby, " Příspěvek na stravování, " Telefon, notebook a možnost i se vlastní pílí dopracovat ke služebnímu autu, " Možnost odborného a jazykového vzdělávání, " Jedinečné zážitky z firemních akcí. Pracoviště: Mpz mb s.r.o.- pracoviště dolní bousov, 294 04 Dolní Bousov. Informace: Barbora Kalná, +420 776 688 322. Výroba - Ostatní specialisté v oblasti techniky Specialista 40 000 Kč Ostatní specialisté v oblasti techniky Specialista plánování zahraničních projektů Indie. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 40000 kč, mzda max. 60000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - Zajišťování plánování technologie montáže vozů v oblasti zahraničních projektů, - Zpracovávání podkladů - v rámci plánovacího kola, - Projednávání konstrukčních řešení - SET, - Zpracovávání technických zadání, - Organizace realizace technologie, Požadujeme VŠ vzdělání (technické), AJ nebo NJ - hovorová znalost. Pracoviště: Škoda auto a.s., tř. Václava Klementa, č.p. 869, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Jiří Nečesaný, +420 326 816 804.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výstava historických traktorů.
103

OBRAZEM: Výstava traktorů potěšila velké i malé

Minulý týden se ve Sboru Českých bratří konala za hojné účasti módní přehlídka mladoboleslavského návrháře Martina Burgera.
68

OBRAZEM: Módní přehlídka ve Sboru Českých bratří

Vykradači prodejen podle policie napáchali škody za tři miliony

Střední Čechy /VIDEO/ – Za mříže cel vazební věznice putovala pětice cizinců ve věku od 23 do 29 let, které středočeští kriminalisté dopadli jako podezřelé ze série vloupání do prodejen.

Opilý narkoman na motockylu a požár v ostravském Albertu: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 17. září 2018.

Odsouzení tátové vařili při Dnu dětí v jiřické věznici

Jiřice – Pódium s kapelou, dobrá nálada. Otcové s dětmi v barevných trikách podle týmů, společenské hry a soutěže, grilování. Na první pohled běžné zábavné odpoledne pro celé rodiny. Ovšem toto se odehrávalo v uzavřeném objektu jiřické věznice. I když v parku a tedy místě, které vězeňské prostředí připomíná ze všeho nejméně.

V největších městech kraje volby tolik netáhnou

Střední Čechy – Kde si v době komunálních voleb občané pospíší k urnám – a kde naopak hodně lidí zůstane doma? Ovlivnit to může leccos – od ohlasů nějaké místní aféry až třebas po aktuální počasí. Dá se ale předpokládat, že mezi velkými středočeskými městy bude k těm s nejvyšší volební účastí patřit Benešov. V dlouhodobém srovnání okresních měst drží laťku nejvýš.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT