Pro obě čísla ovšem platí: prozatím. „Anketa Alej roku sbírá nominace do 31. října,“ konstatoval Kaňa. Svá oblíbená stromořadí mohou lidé přihlašovat na webové stránce www.alejroku.cz/nominace, kam napíšou důvod, proč si alej zaslouží pozornost, a připojí i stručný popis. Na počátku listopadu se pak na internetu rozjede hlasování veřejnosti, které potrvá až do 4. prosince. Na autora vítězné nominace čeká poukázka na let balonem. Součástí akce je i fotosoutěž, v níž bude rozhodovat porota.

V rámci loňského ročníku poslali lidé ze středních Čech sedm přihlášek; regionální vítězkou se stala alej v Pivovarské ulici v Lysé nad Labem. Ze tří letošních nominací Kaňa připomněl další želízko v ohni z Nymburska: alej stoletých lip podél Labe nedaleko Poděbrad; u lokality Huslík. Dalšími jsou kaštanová alej na zámku v Ratajích nad Sázavou na Kutnohorsku a mladé lípy u cyklostezky pod vrchem Halíře na Praze-západ poblíž Jílového, jež byly vysázeny v rámci projektu průhonického Výzkumného ústavu pro krajinu a okrasné zahradnictví Silva Taroucy z naroubovaných památných lip z celé republiky.

Ilustrační foto.
Skoro 140 tisíc Středočechů denně dojíždí do Prahy. Odkud nejvíc?

Nejde přitom o výjimku, upozornila ve čtvrtek koordinátorka ankety Natálie Pivoňka Faltýnová. „Letos se mezi nominacemi objevují nejen vzrostlá majestátní stromořadí, ale také aleje, které byly vysázeny teprve nedávno,“ konstatovala. Má ovšem jasno: co do krásy a kouzla zatím nemohou svým předchůdkyním konkurovat. Pivoňka Faltýnová nicméně oceňuje, že tyhle nominace jsou v době, kdy řada majestátních historických alejí dožívá, příslibem pro budoucnost. „Svými nominacemi lidé potvrzují, že s alejemi počítají i pro další generace, z čehož máme obrovskou radost,“ konstatovala.

O stromořadí se ekologové z Arniky zajímají dlouhodobě, přičemž anketa Alej roku není jejich osamocenou akcí. „Už léta usilujeme o ochranu alejí a stromořadí kolem cest,“ uvedla vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová. „Sestavujeme statistiky kácení a vysazování stromů, natíráme vybraná stromořadí bezpečnostními reflexními pruhy, bojujeme za konkrétní aleje v ohrožení,“ vypočetla.

České dráhy ve středu představily první ucelenou soupravu s modernizovanými vozy pro rychlíkovou linku R 17  Praha–České Budějovice, kde se vylepšení do konce prosince dočká 75 východoněmeckých vagonů ze 70. a 80. let.
Vagony ze sedmdesátých let se dočkaly vylepšení. Líp se v nich sedí