Pamětní medaile armádního generála Karla Janouška je oceněním pro osobnosti, které se významným způsobem zasloužily o vojenského letectví České republiky. Langovi ji předal Tomáš Kopečný, náměstek pro řízení sekce průmyslové spolupráce Ministerstva obrany ČR na návrh ředitele ministerského odboru dohledu nad vojenským letectvím Lubomíra Sitty. Oceněný konstruktér to vnímá jako velkou poctu. „Věřím, že moje práce a práce celého týmu přispívá k rozvoji českého letectví a upevňování jeho dobrého jména ve světě,“ upozornil i na podíl dalších spolupracovníků z Aera.

Byl to však právě Lang, kdo před deseti lety, kdy práce na projektu modelu s označením NG začínaly, rozhodl vyjít z osvědčeného a oblíbeného modelu L-39 Albatros, vyvinutého v šedesátých letech minulého století konstruktérem Janem Vlčkem – a pozvednout ho na úroveň 21. století, aby mohl sloužit i výcviku pilotů i těch nejmodernějších vojenských letadel. Uvnitř je to zcela nové letadlo – nicméně oko vidí tradici: zůstala zachována osvědčená koncepce dolnoplošníku s nasávacími otvory nad křídly.

Aero Vodochody - obnovení sériové výroby letadel.
Ve Vodochodech Aero obnovuje sériovou výrobu letadel. Po 19 letech

Jeho podíl vyzdvihuje i prezident firmy Viktor Sotona. „Tím, čím byl tandem Rublič-Tomáš pro delfína a Vlček pro albatros, je Jaromír pro engéčko,“ zabrousil i on do minulosti. „Vývoji tohoto letounu věnoval 10 let života a já mám radost, že díky jeho pracovitosti, značnému úsilí a vytrvalosti v těžkých dobách, kdy Aero balancovalo na hranici přežití, se podařilo dotáhnout letoun od skici do sériové podoby,“ připomněl s tím, že právě Lang a jemu podobní fandové se zasloužili o to, že sen o novém vodochodském letounu se stal skutečností; nepodařilo by se to nebýt jejich elánu a vytrvalosti. „Bez těchto snů by tady engéčko nebylo – a možná by tu nebylo ani celé Aero,“ zdůraznil Sotona.

Jaromír Lang byl u zrodu letounu nového letounu, na který už společnost získala 34 objednávek (a další tři desítky letadel mohou zákazníci objednat v rámci opcí), od prvotních návrhů přes vývoj až k úspěšné certifikaci; tu letoun získal letos v červenci. Naplno se přípravy rozběhly před osmi lety – a letos Aero spustilo sériovou výrobu. Sám Lang ve firmě působí už sedmatřicátým rokem, přičemž od počátku své profesní kariéry se zde věnoval vývoji letounů a jejich součástí. Staví na tradicích české konstruktérské školy, avšak do vývoje proudových letounů vnesl celou řadu inovativních postupů.