K události došlo podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala po jedné hodině v noci. „V 1.05 hodin mezi Lysou nad Labem a Kostomlaty nad Labem zezadu najel nákladní vlak do zadní části jiného nákladního vlaku. Při srážce vykolejil jeden vůz zadního vlaku. Strojvedoucí předního vlaku srážku nezaznamenal a byl zastaven až v Kutné Hoře,“ uvedl Drápal. Škoda byla prozatím odhadnuta na vlaku na 1 milion korun, škoda na kolejích zatím odhadnuta nebyla. Nehodu prošetřují čtyři inspektoři Drážní inspekce. Ti dali souhlas k odklízení trosek v 8.30 hodin.

Na místo krátce po nehodě dorazila jednotka hasičů Správy železniční dopravní cesty z Nymburka. Zásah za tmy popsal velitel Miloš Turek. „Místo bylo celé osvětleno. Ráno byl povolán nehodový vlak, který se pokusí roztrhnout tuto soupravu. Čekáme na příjezd lokomotivy,“ řekl Turek. 

Podle jeho slov je roztržení soupravy náročnou operací. Musí být postaveny dvě lokomotivy proti sobě v protisměru. „Pokusíme se to celé nadzvednout a uvidíme, jak to bude vypadat,“ doplnil velitel drážních hasičů. Podle ranních odhadů měla být trať zprovozněna kolem 13. hodiny. Jenže právě hasiči tento časový údaj zpochybnili. „Uvidíme, jak České dráhy a Cargo nám bude schopné poslat potřebnou lokomotivu. Nejsem schopen říci, kdy bude trať průjezdná,“ konstatoval Turek.

Na nádraží v Lysé i Kostomlatech se tvořily fronty lidí čekajících na náhradní autobusy. Podle školáka, který se u okénka na kostomlatském nádraží domáhal vydání omluvenky do školy, byla v Lysé situace neúnosná. „Je 10 hodin a my jsme se dostali z Lysé sem teprve teď. Původně jsme jeli vlakem v 7 ráno. Autobusy byly příšerně přecpané, my jsme se dostali až do pátého v pořadí, který přijel,“ popsal situaci školák.

Rychlíky do Lysé ani nezajížděly. Ty jezdí odklonem přes Poříčany už téměř měsíc kvůli opravám na trati u Nymburka. Tato výluka skončí 14. listopadu. 

Místo nehody, přejezd mezi Kostomlaty a Rozkoší, není svědkem podobné události poprvé. Do povědomí vešlo také jako místo střetu Avie s rychlíkem, za který však podle konečného výsledku vyšetřování nikdo nemohl. 

Nákladní vlak smetl Avii se trubkami
Kuriózní případ se stal před necelými dvěma lety, přesně 20. prosince 2015. Záběry zdemolované Avie s vysypanými trubkami a poškozenou lokomotivou rychlíku tehdy proběhly i celostátními televizemi. Vyšetřování události bylo náročné a přineslo překvapivé rozuzlení. Případ policisté odložili, trestný čin ani přestupek se nestal. 

Připomeňme si, co se tehdy v prosinci stalo. Řidič vozidla značky Avia projížděl po jedenácté hodině přes železniční přejezd u Kostomlat v místě zvaném Duběnkov. Podle jeho výpovědi auto přestalo jet a opakovaně nešlo nastartovat. Bohužel právě v okamžiku, kdy se s ním nacházel na železničním přejezdu. Chvíli poté se spustilo signalizační a světelné zařízení přejezdu a závory se spustily dolů. 

ZA SRÁŽKU vlaku s Avií u Kostomlat krátce před loňskými Vánocemi podle skončeného vyšetřování policistů nenese nikdo vinu.Šofér se pokusil srážce vlaku s nákladním autem na přejezdu zabránit. „Řidič se vydal ve směru proti přijíždějícímu vlaku, aby strojvedoucího upozornil na překážku v kolejišti. 

Nicméně i přes tato opatření došlo k nárazu rychlíku do vozidla,“ řekla policejní mluvčí Petra Potočná. Při střetu nebyl nikdo zraněn, celková škoda byla vyčíslena na 260 tisíc korun. 

Případ kriminalisté šetřili jako podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti, kde je horní hranice trestní sazby stanovena až na dva roky. 

Jenže kriminalisté čekali na zásadní posudek z oboru strojírenství, který měl verzi řidiče o náhlé technické závadě potvrdit, či vyvrátit. „V rámci posudku z odvětví poznání technického stavu vozidla bylo zjištěno, že na Avii došlo k prasknutí pružiny pístu čerpadla. Jednalo se o náhlou závadu, v jejímž důsledku došlo k zastavení dodávky paliva do vstřikovacího čerpadla, motor se zastavil a nebylo možné jej nastartovat,“ uvedla Potočná. Zdůrazněme, že to se stalo právě ve chvíli, kdy řidič zůstal stát na přejezdu a vzápětí před a za vozidlem spadly závory. Smůla, která se člověku stane jednou za život. 

Auto sice nemělo platnou technickou kontrolu, nicméně odborníci zjistili, že to nemělo na celé dění žádný vliv. „Při běžné údržbě nemohl řidič závadu poznat a neplatná technická kontrola neměla přímou souvislost se zastavením vozu na přejezdu,“ doplnila policistka. 

Kriminalistům tak zbylo jediné. „V rámci vyšetřování zjistili, že nedošlo ke spáchání trestného činu ani přestupku a věc byla odložena,“ uzavřela nezvyklý případ Petra Potočná.