Plyne to ze smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s touto akciovou společností na období do doku 2029, kterou schválili krajští zastupitelé. Na tom, že je to dobrá volba pro Středočechy i krajskou kasu, se zástupci vládnoucí koalice shodují i s opozicí.

Modernizace ano, ale pomalu

Pro příští rok kraj objednává dopravu v objemu 16,225 milionu vlakokilometrů. Údaje o financování i samotná desetiletá smlouva, jež bude platit od 15. prosince, kdy se mění jízdní řády, jsou nicméně kvůli obchodnímu tajemství neveřejnými dokumenty.

Uzavření smlouvy oceňuje předseda výboru krajského zastupitelstva pro dopravu Ivan Cinka (KSČM): „Nejenže dává národnímu dopravci jistotu garantovaného objemu dopravních výkonů na deset let, ale současně zajišťuje kraji trvalý rozvoj regionální železniční dopravy.“

Výslovně smlouva podle Cinkových slov sice stanoví pouze pořízení deseti nových vlaků pro trať Praha – Kladno v roce 2022, počítá se však s pozdějšími dodatky, jež by měly řešit další obnovu vozového parku. Kdy to bude? „Až se najdou peníze,“ uvedl předseda výboru, že přesnější plán zatím neexistuje.

I u nynějších vozů včetně příměstských elektrických jednotek CityElefant však dráhy slibují modernizaci, kterou by měli cestující ocenit: například přečalounění sedaček, doplnění elektrických zásuvek i Wi-Fi připojení k internetu. Dalšími novinkami mají být třeba WC s uzavřeným systémem či GPS pro přesné sledování polohy.

Může nastoupit i konkurence

Smlouva počítá i s působením konkurence, když stanoví možnost vypovědět až 20 procent dojednaných výkonů a předat je jiné firmě. To se však Cinkovi nezamlouvá; před zásadnějším vstupem jiných firem na středočeské koleje přímo varuje.

„Jedině České dráhy jsou schopny pokrýt regionální dopravu komplexně a zajistit návaznost na dopravu v ostatních krajích,“ zdůraznil. „Vyzobávání rozinek“ v podobě přenechávání provozu atraktivních vlaků konkurenci odmítá. „Jakkoliv se nám může zdát, že tím něco ušetříme, měli bychom si uvědomit, že se nám to vrátí zvýšením ztráty národního dopravce,“ poznamenal.

Radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO) naopak v „otevřenosti smlouvy“ vidí velkou výhodu. Stejně jako v možnosti kraje uplatnit každý rok sankci do výše 50 milionů korun. „Jsem přesvědčen, že jsme vyjednali ty nejlepší podmínky,“ míní.

Stejně výsledek vyjednávání s vedením Českých drah, jež trvalo od půlky ledna do konce července, hodnotí i hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

Pohled zastupitelů na smlouvu s Českými drahami

- Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO), hejtmanka: většina krajů šla cestou přímého zadání a Středočeskému kraji se podařilo vyjednat nejlepší cenu ze všech krajů

- František Petrtýl (ANO), radní pro dopravu: tam, kde uspořádali výběrové řízení, dosáhli ceny vlakokilometru o 60 Kč vyšší, než vyjednal Středočeský kraj; v Českých Budějovicích výběrové řízení vyhlásili a pak zrušili

- Miloslav Šmolík (ODS): smlouva je dobře vyjednaná a trocha konkurence Českým drahám neuškodí; je nicméně otázka, jak bude kraj schopný využívat dojednané sankce

- Věra Kovářová (STAN): České dráhy musí čelit tlaku a vytváření konkurenčního prostředí, což umožňuje možnost vypovězení části dopravních výkonů i dojednaná pokuta – je však otázka, jak bude organizace IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje) kontrolovat třeba čistotu či zajištění provozu osobních pokladen

- Ivan Cinka (KSČM), předseda výboru pro dopravu: lze si představit větší obnovu vlaků, než stanoví smlouva; na jejich nákupy se budou hledat peníze společně s Prahou

- Věra Kovářová (STAN): je škoda, že středočeská reprezentace „prošvihla“ možnost získat od ministerstva dopravy 3,5 miliardy korun na nákup nových vozidel