Jde nicméně o projekty, jejichž uskutečnění se ještě protáhne do příštích let. Kraj na nich chce spolupracovat s obcemi, jejichž vstřícnost si pochvaluje středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN). „S realizací těchto projektů výrazně pomáhají,“ ocenil, přičemž vyzdvihuje zájem místních samospráv a jejich aktivní přístup.

Třináct kilometrů za sto milionů korun

Konkrétně se nyní o něco blíž k uskutečnění posouvá záměr doplnit chybějící část významné trasy pro jezdce na kolech na Mělnicku: Vltavské cyklistické cesty v úseku Nelahozeves–Lužec nad Vltavou, která bude napojena na již hotovou cyklostezku.

„V současné době je cyklotrasa VCC od zdymadla Miřejovice vedena po pravém břehu Vltavy po místních komunikacích nebo po komunikacích III. třídy. Spojení na levém břehu v úseku Vepřek–Mlčechvosty je nyní pouze po silnici I. třídy nebo po obtížně sjízdné pěšině podél řeky,“ upozornila Kemrová, co se pro výletníky na dvou kolech změní především. Nových 12,7 kilometru cyklostezky jim má začít sloužit na jaře roku 2025. Odhadované náklady jsou vyčísleny na sto milionů korun.

Přes čtyři stovky nových parkovacích míst

Krajští radní také odsouhlasili výstavbu dvou záchytných parkovišť P+R (tedy takových, kam je možno dojet autem a dále pokračovat v cestě veřejnou dopravou) na Benešovsku. Konkrétně v Olbramovicích a Čerčanech – dohromady s 428 parkovacími místy. Právě zde je vstřícnost obcí klíčová: počítá se s tím, že bezplatně poskytnou pozemky, na nich pak parkoviště vybuduje kraj, který je také bude provozovat. „Smlouvy s obcemi musí ještě schválit zastupitelstvo kraje,“ připomněla Kemrová. Se zprovozněním parkovišť, pokud se něco nezadrhne, hejtmanství počítá do tří let. Prozatím jde ale jen o odhad: projektování teprve začne.