Na krajskou pokutu za tragickou nehodu na dráze dojde později
Hmotná škoda vyčíslená na více než 45 milionů korun (kdy poničení elektrické jednotky CityElefant příměstské osobní dopravy se dohaduje na 40 milionů korun, poškození nákladních vagonů v pětimilionové hodnotě a jejich lokomotivy na 300 tisíc) zřejmě nejsou jediné finanční souvislosti tragické železniční nehody, k níž přednedávnem došlo u Českého Brodu.
V úterý 14. července večer osobní vlak mířící se stovkou cestujících z Prahy do Řečan nad Labem, jehož strojvůdce následkům střetu na místě podlehl a dvě desítky lidí utrpěly zranění, zezadu najel na poštovní vlak stojící před návěstidlem. Vlaky byly odkláněny, což se neobešlo bez zpoždění, nahrazeny autobusy nebo i odřeknuty. Komplikace se neomezily jen na tragickou noc, ale protáhly se i do ranní špičky následujícího dne – a vlastně ještě na celé dopoledne.
To, že ještě dojde na další účtování, na dotaz Deníku potvrdil radní Středočeského kraje pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). Právě kraj totiž v rámci zajištění dopravní obslužnosti objednává drážní osobní dopravu (stejně jako autobusovou) – a platí za to nemalé peníze. Za nasmlouvané služby, které lidé v důsledku nehody nedostali, platit nebude, potvrdil Petrtýl. Zdůraznil však, že nyní tohle účtování není na pořadu dne.
„V souvislosti s touto politováníhodnou událostí je nám především líto zmařeného života a zranění lidí; to je osobní tragédie,“ řekl Deníku Petrtýl. Téma „uplatňování sankcí za zpoždění“ nyní vnímá jako protiklad k pocitům, které v něm informace o nehodě vyvolaly. „Samozřejmě k tomu dojde – ale v kontrastu s tou tragédií mi to v této chvíli přijde jako zcela marginální věc, řekl Petrtýl Deníku. Marginální rozumí se okrajová, podružná, nevýznamná. Finanční dopady plynoucí ze smlouvy mezi krajem a Českými drahami, jež byla před rokem uzavřena na desetileté období, se podle Petrtýlových slov bude řešit později; zřejmě až ve chvíli, kdy vyšetřování ukáže, kdo nebo co má nehodu na svědomí.
Také Helena Frintová z krajského úřadu Deníku sdělila, že dotaz na případné finanční plnění je v této chvíli zatím předčasný. „V případě, že vyšetřování příčin a okolností mimořádné události dojde k závěru, kdy bude vyhodnocena vina dopravce, dojde ze strany objednatele k naplnění sankčního aparátu na základě smluvního vztahu,“ konstatovala.
Pokuty objednavatele dopravy pro poskytovatele služeb
- Sankční mechanismy jsou ve smlouvě Středočeského kraje s Českými drahami velmi podrobně ukotveny – a jedná se převážně o postihy za nedodržení kvality poskytovaných služeb. Jejich nárokovost je podmíněna tím, že problémy jsou způsobeny z viny dopravce.
- Všechna odřeknutí a zpoždění spojů jednotlivých linek jsou řádně sledována a vyhodnocována jako standard kvality. V případě, že se jedná o vinu dopravce a dojde k překročení hraničního procentuálního plnění (99,5 procenta) je dopravce sankcionován.
- Případnou újmu na zdraví cestujících sice smluvní vztah mezi objednatelem a dopravcem exaktně neřeší, avšak tato záležitost je ukotvena v občanském zákoníku a evropské legislativě. Z právního pohledu dochází k uzavření přepravní smlouvy mezi cestujícím a dopravcem; převážně prostřednictvím zakoupení platného jízdního dokladu.
Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje