Dopravci se chystají na situaci, kdy může chybět hodně řidičů autobusů i členů vlakových čet na železnici. A není prý na místě lakovat situaci na růžovo: kvůli onemocnění nebo povinným karanténám řidičů či strojvůdců lze očekávat častější výpadky spojů již v příštím týdnu.

Pokud kvůli nedostatku personálu dopravců nebude možné zajistit všechny spoje, dojde na takové úpravy jízdních řádů, aby se cestující dočkali alespoň těch nejdůležitějších, plyne ze slov mluvčího IDSK Oldřicha Buchetky. „Absolutní prioritou zůstávají školní spoje a spoje v dopravních špičkách pro cesty do a ze zaměstnání,“ zdůraznil.

Slibuje současně, že to, jak se bude v rámci dopravního systému PID jezdit, dostanou cestující možnost zjistit vždy předchozího večera: prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka, ale i na webu či na sociálních sítích. „S platností od 12. ledna bude dispečink PID ve spolupráci s dopravci operativně zasahovat do provozu linek – jak v autobusech, tak ve vlacích s tím, že tyto informace budou zveřejňovány denně na www.pid.cz a na facebooku, instagramu a twitteru (vždy opět na stránkách či kanálu PID) – a to vždy v 19.00,“ vysvětlil Buchetka, co začne fungovat od středy příštího týdne.

Tisková konference 16. dubna 2021: Zdeněk Hřib, Petra Pecková.
Propojení Prahy a okolí stvrdí podpisy přímo společné na hranici

Další změnu ohlašuje od pondělí 17. ledna: od té doby bude počet spojů omezen plánovaně. Chystanou redukci lze označit jako prázdninový provoz, avšak se zachováním školních spojů. „Toto opatření se dotkne primárně linek s velkou hustotu spojů formou prodloužení intervalu,“ konstatoval mluvčí. S tím, že jde o opatření platící do odvolání – podle předpokladů zhruba do poloviny února.

Buchetka však varuje, že i nad rámec těchto omezení se dají očekávat další jednotlivé výpadky spojů. Mohou je přinést pozitivní výsledky v rámci povinného testování provozních zaměstnanců při příchodu na pracoviště. „Naposledy se tak stalo na lince Praha, Černý Most–Mladá Boleslav,“ připomněl.

Omezování spojů není nic nového

Omezování rozsahu provozu veřejné dopravy, a to v různých variantách i vlnách, znají středočeští cestující už z minulých let, kdy se stalo reakcí na postup koronavirové nákazy a s tím související vládní opatření. Rozhodnutí o redukci spojů padla nejen kvůli nedostatku personálu dopravců (což bylo dáno nejen vlastními onemocněními a karanténními opatřeními, ale třeba i potřebou pečovat doma o děti v době, kdy zůstaly zavřené školy a školky), ale také v souvislosti s tím, že citelně ubylo cestujících – a současně se propadly i tržby z jízdného.

Ilustrační foto.
Koronavirový omikron zatím v kraji neřádí. Co se stane, až dorazí?

V současnosti zprávy o zrušených spojích, které ve větším rozsahu nevyjely právě kvůli nedostatku řidičů, již přicházejí třeba z Českolipska či Orlickoústecka; před měsícem byl obdobný problém aktuální na Teplicku. Redukovaný provoz blízký prázdninovému režimu také není výjimkou: v Praze se tak jezdí již od pondělka.