Mělnická policejní mluvčí Markéta Johnová potvrdila, že byli v Horních Počaplech zadrženi dva mladíci ve věku patnácti a dvaceti let. „Toho staršího si převzala cizinecká policie, která s ním zahájí úkony správního řízení a ten mladší byl předán do rukou pracovníků Orgánu sociálně-právní ochrany dětí,“ uvedla policejní mluvčí.

Nezletilý uprchlík byl okamžitě umístěn do jednoho z pražských diagnostických ústavů, který se specializuje na děti cizinců. „V případě, že se najde kdekoliv na území České republiky dítě – cizinec, který nemá rodiče ani jiné příbuzné umísťuje se právě do tohoto diagnostického ústavu na Praze 5,“ vysvětlila vedoucí mělnického odboru OSPOD Zuzana Linhartová. „Ve spolupráci s velvyslanectvím dané země odkud dítě pochází a ve spolupráci s úřadem pro mezinárodněprávní ochranu dětí (UMPOD) se potom hledá řešení, kam dítě umístit,“ říká Linhartová. Prověřují se možnosti, zda tu v Čechách už nezletilý například nemá rodiče nebo jiné příbuzné. Pokud se ovšem nenajde nikdo, kdo by se o dítě postaral, bude navráceno zpátky do své vlasti.

Národnost cizinců policie zatím neuvedla, ale podle všeho rozhodně nejde o Afričany. „Oba dva byli z Afghánistánu,“ uvedl jeden ze svědků celé události. Česká republika ovšem údajně neměla být jejich konečnou zastávkou, ale pouze přestupní stanicí. Původním záměrem bylo postupovat dál na západ.

Veřejně známé zatím není ani to, odkud kamion do České republiky přijel. „Oba muže převezli na služebnu středočeští cizinečtí policisté. Případ na místě zadokumentoval kriminalistický technik a policisté se celou věcí i nadále zabývají,“ dodala Johnová.

Speciální tahač pro přepravu kolejových vozidel Ilustrační obrázek přepravce.
Tramvaj jede z Vídně, příští zastávka: Mělník

Policisté vyzvali řidiče, který uprchlíky do elektrárny dopravil, k podání vysvětlení, ten tak učinil na policejní služebně a nakonec i se svým nákladním vozem odjel.

Podle řidiče kamionu Zdeňka z Kralup nad Vltavou, který se řízení kamionu věnuje už skoro dvacet let, na tom není zase nic tak neobvyklého. „Slyšel jsem spoustu historek o tom, jak se cizinci snažili vloupat do návěsů,“ potvrzuje Zdeněk, který dlouhá léta jezdil především zahraniční trasy. „Nejvíce případů jsem ovšem slyšel z trasy přes La Manche. Největší zájem mají uprchlíci už dlouhé léta o přepravu z Calais do Doveru.“

Podle jeho názoru jim ovšem někdo dovnitř musel pomoci. „Když řidič spí uvnitř kabiny, není problém se do nezaplombovaného nákladního prostoru dostat. Do kabiny není slyšet bouchnutí zadních dveří. Dveře do návěsu ale nejdou zevnitř zaklapnout, někdo je za nimi musel přibouchnout,“ vysvětluje z vlastní zkušenosti řidič Zdeněk.

Podle sdělení mluvčího skupiny ČEZ, která provozuje mělnickou elektrárnu, Oty Schneppa, přijel kamion z Černé Hory s technologickými prvky pro nové odsíření. „Zjednodušeně řečeno, šlo o různě tvarované a velké „trubky“ (části spalinovodů a kouřovodů). Byť ve stísněných podmínkách se v nich zřejmě lze ukrýt tak, aby nebyl člověk zpozorován,“ vysvětlil Schnepp s tím, že vzhledem k tomu, že věc je v šetření policie, nelze se k případu příliš vyjadřovat. „Událost bude samozřejmě vyhodnocena i z naší strany. Jaké z toho vyplynou závěry a jaká případné zpřísnění bezpečnostních opatření z nich vzejdou, nelze nyní předjímat,“ uvedl mluvčí ČEZu.

Elektrárna Mělník je stejně jako všechny ostatní elektrárny Skupiny ČEZ zabezpečena jak fyzickou ostrahou, tak i kamerovým systémem dostatečným způsobem. „Ještě nikdy jsme podobný případ nezaznamenali,“ dodává Schnepp.

V Horních Počaplech ani v Křivenicích lidé zatím nemají strach, že by se uprchlíci z jiných zemí stahovali zrovna k nim. „Já si myslím, že se sem dostali jen omylem,“ říká jeden z místních obyvatel. „Co by tady asi dělali? Spíš měli v plánu dostat se někam do Německa nebo možná ještě někam dál.“

„Jen doufám, že sem nepřitáhnou i nějaké nebezpečné choroby,“ strachovala se starší dáma před místní knihovnou.

Ilustrační snímek
Přestane fungovat elektřina. Ale jen cvičně