Ve čtvrtek tyhle souvislosti rozebral na svém webu krajský úřad. S tím, že náklady ve formě odpisů zůstávají neměnné. Platit je třeba i mzdy personálu, byť v tomto případě se výdaje mohou zčásti snížit: odpadá přesčasová práce a případně lze i nařídit čerpání dovolené. Omezovat počty pracovníků však nepřipadá v úvahu – všichni totiž budou potřeba po obnovení plné poptávky. Kraj také upozornil, že v rámci celkové dopravní obslužnosti ve středních Čechách jde jen o kapku v moři; nejedná se ani o celé procento. Jestliže dopravní obslužnost Středočeského kraje je pro rok 2020 plánována v celkovém objemu kolem 69 milionů kilometrů, „neodjeté“ kilometry představují pouhý zlomek: v autobusové dopravě jde o zhruba 33 tisíc kilometrů, v případě vlaků pak sedm tisíc.

Ilustrační foto.
Lidí s potvrzeným koronavirem přibylo za den v kraji šestnáct stovek

Školní autobusy budou v rámci městské i meziměstské dopravy od pondělka mimo provoz proto, že děti do školy nechodí. V rámci opatření proti šíření koronaviru třídy osiřely a výuka se řeší distančně; v posledním říjnovém týdnu pak následují podzimní prázdniny. O zrušení jejich jízd, což odpovídá prázdninovému režimu, rozhodl Krizový štáb Středočeského kraje. Redukce provozu vlaků reaguje na pokles poptávky i na doporučení úřadů, podle nich je žádoucí omezit cestování, které není nezbytné.

Koronavirová bilance příjmů a výdajů ve veřejné dopravě jako celek vyznívá poměrně jednoznačně: zatímco úspory jsou spíše skrovné, úbytek tržeb na jízdném je dramatický. Podle krajského úřadu se tyto ztráty budou letos – včetně jarního výpadku – počítat v řádu nižších stovek milionů.