Rozšiřování PID bude tentokrát sledováno s obzvláštní pozorností, vycházející z nedobrých zkušeností s integrací Kladenska na přelomu srpna a září. S odkazem na nedostatek řidičů tehdy nevyjížděly desítky spojů. Došlo tak k tomu, že nové jízdní řády neměly platnost ani jako informativní příručka. Situace se stabilizovala až po týdnu kolapsu, chaosu a krizových scénářů. Dohru má mít tohle šokující selhání veřejné dopravy v podobě finanční sankce pro jednoho z dopravců, ČSAD MHD Kladno, který se navíc už v září vzdal provozování některých linek. „Sankce i vyčíslení nákladů se stále řeší,“ konstatovala hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Připomněla, že finanční vypořádání kauzy připravuje krajská organizace IDSK – Integrovaná doprava Středočeského kraje.

Možnost jezdit levněji a častěji

Už v září na úředních jednáních zaznělo: nic podobného maléru spojenému s integrací Kladenska se nesmí opakovat. Zda se to podařilo zajistit, se ukáže už brzy. A cestující zvláště v mělnickém a kladenském regionu, ale i v části Mladoboleslavska a na Roudnicku, kde má na změny dojít po Mikuláši, mohou jen doufat, že zas neobjeví nějaká čertovina.

Dosavadní sliby naznačují, že se lidé mohou těšit na nadílku v podobě většího počtu spojů – včetně večerních hodin a víkendů – i na zavedení nových linek zajišťujících přímé propojení jednotlivých regionů Středočeského kraje. Organizátoři veřejné dopravy z pražského Ropidu a středočeské organizace IDSK dále slibují vylepšení jejich návaznosti (a to i mezi autobusy a vlaky a na městskou hromadnou dopravu v Praze). Zpočátku ovšem bude třeba změněným jízdním řádům věnovat zvýšenou pozornost. Ropid informoval, že vedení linek má být výrazně zjednodušeno. „Pro větší přehlednost pro náhodné i pravidelné cestující,“ vysvětluje.

Významnou změnou je také tarif PID, který neurčuje cenu podle ujetých kilometrů, ale pracuje s pásmovou a časovou platností – přičemž umožňuje cestovat na jednu jízdenku s přestupem mezi různými dopravci. Řadě lidí by to mělo svezení zlevnit – a to především při pravidelném dojíždění díky využití předplatních jízdenek. V neposlední řadě pak má začlenění do PID také představovat záruku vyhovujícího standardu používaných vozidel.

Peníze. Ilustrační foto.
Krajské zastupitele čeká jednání o rozpočtu i o penězích pro motorkáře

Prodloužení i posilování

K nejvýraznějším změnám se řadí prodloužení páteřní linky 467 Roudnice nad Labem (v Ústeckém kraji)–Mělník–Mladá Boleslav. Jízdní řády, které proti současnosti nabídnou více spojů, jsou připraveny tak, aby v Mladé Boleslavi navazovaly na začátky a konce směn ve Škodě Auto a v Mělnickém Vtelně umožňovaly přestupy s linkou 668 vedoucí na Mšeno. Cestující se přitom nemusí obávat, že by se v Mělníku vytratila návaznost na kolínské rychlíky.

Výrazného posílení se má v rámci integrace dočkat o víkendech dlouhodobě přetížená linka 369 mezi Mělníkem a Prahou. Mezi šestou ranní a osmou večer se dosavadní hodinové intervaly zkrátí na polovinu: na 30 minut. V rámci úzkého regionu nabídne lepší spojení s blízkým okolím města mělnická městská linka 474, jejíž trasa je rozšířena oběma směry: z Chloumku přes Vysokou do Kokořína a z Velkého Borku přes Hostín do Byšic. Rozšířen bude víkendový provoz – a o víkendech zůstane zachováno i současné přímé večerní spojení s Prahou: s tím, že spoj linky 474 z Mělníka do Prahy pokračuje jako dosavadní linka 369.

Autobusy počkají na vlaky

Úplnou novinkou je pak linka 668 Všetaty–Mšeno, která nejen posílí provoz autobusů na trase Mšeno–Mělnické Vtelno–Byšice–Všetaty, ale také ve Všetatech nabídne návaznost na vlaky do Prahy; jak rychlíky linky R21, tak osobní vlaky linky S3. Zmiňovaná návaznost přitom neobnáší jen zkoordinované jízdní řády, ale také až čtvrthodinové čekání autobusu, pokud vlak od Prahy přijede se zpožděním. „Přestupním uzlem bude Mělnické Vtelno s návaznostmi na linku 467 oběma směry: do Mělníka i do Mladé Boleslavi.

Zavedeny jsou také nové přímé spoje Kadlín–Mělník a též přímé spojení Mšeno–Všetaty–Neratovice ranním školním spojem,“ upozorňuje Ropid.

Krajský úřad Středočeského kraje hostil v úterý tradiční vánoční výstavu, na níž vánoční dekorace a rukodělné výrobky nabídly zařízení sociálních služeb.
K vánoční atmosféře přispěly jak bezinkový likér, tak utopence

Napříč krajem pěkně plynule

Novou linku přinese také integrace Velvarska, a to 593 na trase Slaný–Hobšovice–Velvary. Zajistí nejen propojení okolních obcí, ale ve Velvarech nabídne i možnosti přestupu: jak na vlaky linky S44 na kralupské trati, tak na autobusy linky 617. Tato linka s trasou Kladno–Slaný–Velvary–Nová Ves–Mělník se pak dočká změn trasy směřujících k lepšímu pokrytí regionu i centra Slaného. Rovněž pro většinu jejích spojů je ve Velvarech připravena provázanost s vlaky linky S44. A vybrané spoje ještě v Mělníku navazují na spoje autobusové linky 467 zajišťující spojení s Mladou Boleslaví.

Nově zapojená města a obce do Pražské integrované dopravy:
- Integrace Byšicka, Kokořínska a Všetatska: Bezno [pásmo 6], Byšice [4], Čečelice [4], Dobřeň [6], Hostín [4], Chorušice [5], Jizerní Vtelno [7], Kadlín [6], Kanina [5], Kokořín [5], Liblice [4], Malý Újezd [4], Mělnické Vtelno [5], Mladá Boleslav [7], Mšeno [6], Písková Lhota (Zámostí) [7], Stránka [6], Vysoká [5]
- Integrace Velvarska: Černuc (Bratkovice, Nabdín) [pásmo 5], Hobšovice [5], Chržín [4], Nová Ves [4], Sazená [4], Uhy [4]

Ilustrační foto.
Zběsilá honička začala v Německu, skončila až na berounské střeše