Z průzkumů Kvalita očima pacientů nicméně plynou i další opakované výhrady: časný budíček, vybavení pokojů (ale také teplota či větrání). A rovněž přístup personálu, kdy se terčem kritiky stává nejen chování, ale třeba i střídání lékařů, kteří si navzájem nepředali informace. A v neposlední řadě se vyskytnou i stesky na nedostatek soukromí při vyšetřeních nebo ve chvíli, kdy se při vizitě probírají důležité informace.

Doporučení, co zlepšit

Průzkum Kvalita očima pacientů přináší cenné podněty tím, že odráží dojmy konkrétních lidí v konkrétním prostředí. Jeho posláním není dělat žebříčky, určovat, kdo je v čele a kdo na chvostu, ale všem poradit, co zlepšit – a pacientům tak nabídnout příjemnější prostředí. Nemocnice Středočeského kraje, kde se podobné průzkumy dělají dlouhodobě, nyní dostávají nejnovější poznatky. Vycházejí ze šetření na přelomu října a listopadu, kdy se zapojilo přes čtyři tisíce pacientů. 

Vedoucí výzkumného týmu projektu Tomáš Raiter považuje tyhle postřehy za velmi cenné, pokud se s nimi dále pracuje. Příkladem může být nemocnice v Příbrami. „Své služby dokázala systematicky zlepšovat a splnila podmínky pro certifikace Spokojený pacient hned ve dvou kategoriích, a to Lůžková zdravotnická zařízení a Sestry lůžkových zařízení,“ připomněl Raiter. Radní pro oblast bezpečnosti a zdravotnictví Robert Bezděk (ANO) v pátek uvedl, že chce sledovat, jak i další nemocnice využijí poskytnutých podkladů ke zvyšování spokojenosti pacientů. „Jsme rádi, že všechny nemocnice mají o tyto informace zájem a chtějí s nimi cílevědomě pracovat. To je dobrá zpráva pro všechny středočeské pacienty,“ míní radní.

Lidé jsou náročnější

Srovnání s podklady z roku 2007 podle Bezděkových slov ukazuje, jak se během deseti let proměnily nároky pacientů. Nejkritičtěji se vyjadřují mladší a vzdělanější lidé, kteří vyrůstali po roce 1989, víc cestují a intenzivně pracují s internetem. Výzkum také ukázal, že obtížnější, než uspokojit pacienty přijaté plánovaně, je vyhovět nárokům akutních případů. 

Sledované souvislosti poskytované péče:
1. Přijetí pacienta do nemocnice
2. Respekt, ohled, úcta k pacientovi
3. Koordinace a integrace péče o pacienta
4. Informace, komunikace, edukace
5. Tělesné pohodlí a hotelové služby nemocnice
6. Citová opora a zmírnění strachu a úzkosti pacienta
7. Zapojení rodiny a blízkých do léčby pacienta
8. Propuštění a následná péče o pacienta

Zdroj: Oblastní nemocnice Kladno