Tyhle plány se se často setkávají s kritikou. Odpůrci se ohrazují, že jde o krok, který řidiče kamionů přiměje k tomu, že mohou sjíždět na silnice II. a III. třídy spravované krajem, což je bude ničit, protože na takovou zátěž nejsou konstruovány, a zhorší kvalitu života lidí bydlících podél nich. Volají proto po tom, aby se poplatek vybíral za ujeté kilometry bez ohledu na to, po kterých silnicích se nákladní souprava pohybovala. To by prý odstranilo hrozbu pro menší silnice a obyvatele žijící v jejich okolí – řidiči tahačů s těžkým nákladem za zády by proto, aby ušetřili, neměli důvod opouštět dálnice a další hlavní tahy, kde je pro ně jízda nejrychlejší i nejpohodlnější.

Také záměr mýtné nezavést však v tomto případě burcuje odpůrce k činu. Podnět k petici dali senátor za obvod č. 41 – Benešovsko a zastupitel Říčan Zdeněk Hraba a starosta Mukařova Rudolf Semanský (oba STAN). Obávají se nejen rizika zvýšení hluku, ale hlavně rizik bezpečnostních. Silnice I/2 totiž prochází prakticky středem hned několika obcí a měst. Říčany, Mukařov, Vyžlovka, Malotice, Zásmuky, Bečváry a Kutná Hora, vyjmenovávají autoři petice požadující zavedení mýtného na tomto hlavním tahu, jež je dostupná on-line na adrese www.bit.ly/petice_kamiony_do_obci_nepatri. Přikývnout ostatně mohou i obyvatelé Uhříněvsi na okraji Prahy.

Vyřazení trasy od hranice hlavního města po Kutnou Horu vyvolalo nejen vlnu nesouhlasu, ale i údiv. Bylo to nečekané, krčí rameny asistent senátora Hraby Patrik Kuba. „Důvod pro zpoplatnění byl jasný: již nyní obce trpí náporem tranzitní kamionové dopravy, u níž se očekává, že se její intenzita bude v budoucnu zvyšovat,“ vysvětlil. Nezavedení mýtného přitom vnímá přím jako „pozvánku“ pro kamiony na tuto trasu. Naopak lidé z širšího regionu to mohou vidět jinak: kamiony zůstanou na hlavní silnici a nic je nebude nutit, aby při hledání trasy, kde se neplatí, sjížděly na menší silnice v okolí, protínající řadu obcí i vesnic.

Starosta Mukařova Semanský má ale jasno: pro své občany musí udělat maximum, aby se silnice I/2 nestala pozvánkou pro volný průjezd kamionů. „Mrzí mne, že když jsem se jako středočeský zastupitel na připravované zpoplatněné úseky ptal na kraji v květnu, byl jsem ubezpečován, že silnice I/2 samozřejmě zpoplatněna bude. Kdo a proč náhle rozhodl jinak, se můžeme jen dohadovat,“ durdí se. Přikyvuje i senátor Hraba. „Stát musí s obcemi komunikovat. Tady vidíme, že se o to ani nikdo nepokusil,“ zdůraznil. S tím, že jako obyvatel Říčan dobře ví, jaká je v tomto úseku kamionová doprava.

Oba politici nechtějí zůstat jen u zorganizování internetové petice, jež bude předána Ministerstvu dopravy ČR a Krajskému úřadu Středočeského kraje. Rádi by se v průběhu sbírání podpisů také setkali s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO), aby společně hledali řešení právě pro úsek na spojnici Říčan a Kutné Hory. Jejich návrh je jasný: zařadit zde silnici mezi zpoplatněné úseky.

Systém mýta, který se nyní vztahuje na dálnice a ze silnic I. třídy se týká jen vybraných úseků, má být od příštího roku rozšířen o dalších 860 kilometrů silnic I. třídy (nyní zahrnuje síť o celkové dálce přes 1,4 tisíce kilometru). Velká změna mýtného systému přijde již letos v prosinci, kdy dosavadního správce Kapsch a mikrovlnnou technologii provozovanou touto společností vystřídá satelitní systém spravovaný konsorciem CzechToll/SkyToll. Ten se obejde bez dosavadních mýtných bran – a potřeba budou i nové palubní jednotky pro vozidla. Ministerstvo dopravy nedávno naznačilo, že data získávaná od kamionů by zřejmě měla umožnit přijmout opatření zabraňující jejich sjíždění ze zpoplatněných úseků a objíždění úseků s mýtným po vedlejších komunikacích.