Náměstek, jenž má v radě kraje na starost oblast silniční dopravy, společně se zástupci krajské správy a údržby silnic představil letošní novinky směřující k tomu, aby jízda po středních Čechách byla bezpečnější. Příkladem nad všechny názornějším je oprava zatáčky u Jiřic na Nymbursku, jež na spojnici Milovic a Benátek nad Jizerou, která představuje i významnou příjezdovou trasu k dálnici D10, měla podle Kupkových slov pověst Bermudského trojúhelníku. Takzvaně vynášela – a jen za poslední rok se tam stalo sedm nehod nahlášených policii. Za pět let pětačtyřicet. A často se zde bouralo i dříve, přičemž ne vždy se havárie obešly bez zásahu zdravotnických záchranářů. Nebo i pohřební služby.

Nehoda ze 7.1. 2012
Nebezpečná zatáčka u Jiřic stála lidské životy. Teď ji konečně narovnají

V roce 2001 zde zemřel cyklista sražený autem. O čtyři roky později tu nehodu nepřežily matka s dítětem. Čtyři lidé, z toho dvě děti, utrpěli těžká zranění v roce 2011. A nehody s těžkými zraněními byly hlášeny i v letech 2013 a 2016. Auta většinou vylétla ze silnice, načež se někdy ještě kutálela polem v kotrmelcích či skončila na střeše, ale došlo i na srážky s vozidly v protisměru. Řidiči bourali, protože nepřizpůsobili rychlost jízdy – ale čemu vlastně? Argumentem k přípravě přestavby s narovnáním oblouku se mimo jiné stala slova o nevyhovujícím (příliš malém) poloměru zatáčky a nevhodně klopené vozovce.

Právě zhodnocení míry nebezpečnosti jednotlivých míst nyní pomáhá rozhodovat o tom, které lokality na krajem spravovaných silnicích II. a III. třídy potřebují investice nejnaléjhavěji. „Zařazení nehodovosti jako jednoho z kritérií pro pořadí priorit připravovaných staveb bylo důležitou systémovou změnou ve Středočeském kraji,“ konstatoval Kupka, že výstavba silnic a jejich opravy se nyní plánují právě i s ohledem na nehodová místa. Jedním dechem však připomíná, že nadále pokračuje krajská podpora dopravní výchovy ve školách a na letních táborech. To oceňuje jako tradici Středočeského kraje; na tuto činnost jsou z krajského rozpočtu určeny dva miliony korun.

Poslední den provozu Jiřické zatáčky - 7.červen 2021:

Upozornil, že statistiky se nyní zdají naznačovat příznivější čísla ve srovnání s rokem 2019. Jestliže v nich figurují 13 942 nehody, znamená to pokles o 13 procent. Devětasedmdesát úmrtí představuje úbytek o 10 procent – a údaj o těžce zraněných (239) zaznamenává pokles dokonce o 32 procent. „Je jasné, že se na statistice příznivě podepsal covid. I tak ale pevně doufám, že i v dalších letech se budou řidiči chovat ohleduplněji,“ konstatoval Kupka.