Rychlé železniční spojení by umožnily nové železniční stavby – traťové úseky označované jako Dalovická a Bezděčínská spojka; společně se Všejanskou spojkou, zasahující i na Nymbursko. O plánech na jejich vybudování se hovoří dvacet let – podle slov krajského radního však bez valného pokroku. Nebo se ozývají nesouhlasné hlasy.

„Zejména u Dalovické spojky je potíž,“ připouští krajský radní. Trasa totiž v Mladé Boleslavi protíná atraktivní lokalitu u Jizery: Krásnou Louku, která představuje odpočinkové zázemí města a je místem, kde se koná řada akcí kulturních i zaměřených na sportovní aktivity.

Řešení, o němž by se mohla nyní otevřít debata, tak trochou připomíná seriál Československé televize Přátelé Zeleného údolí z osmdesátých let minulého století.

Tam nešlo o výstavbu železnice, ale o budování dálnice, kvůli níž mělo být zasypáno překrásné údolí. S hajným Horynou, který tam působí, se náhodou seznámí městský chlapec Pavlík, jehož otec dálnici projektuje. A syn, jemuž hajný postupně představuje, jak půvabné a kypící životem toto místo je, nakonec tatínka přesvědčí, aby projekt předělal: navrhne most, pod nímž život v Zeleném údolí zůstane zachován se vším, co k němu patří…

Místo zrušení louky postavit estakádu

Krásnou Louku by mohlo potkat něco podobného, naznačují nové návrhy projektantů: k debatě je předložena mostní estakáda, pod níž by Krásná Louka mohla žít stejně jako dosud.

Série návrhů dále obsahuje železniční terminál přímo ve městě, z velké části zapuštěný pod zem, moderní hlavní nádraží a tunelovou variantu železniční trati, připomněl Borecký. Míní, že tohle řešení „dává základ pro rychlou dohodu“ v rámci jednání, která se nadále povedou mezi zástupci magistrátu, hejtmanství i Správy železnic.

Dá se očekávat, že se svými názory se ozvou i občané. Ostatně jako třeba i v případě plánů na vybudování Všejanské spojky mezi Lysou nad Labem a Čachovicemi (s novým spojením i do Milovic), na jejíž výstavbu by podle dříve oznámených předběžných předpokladů mohlo dojít v roce 2027.

Místní se obávají dopadů na životní prostředí (hlavně narušení migračních tras zvěře), ohrožení spodních vod kvůli zahloubení trasy a mají strach i z hluku; nesouhlasí také s doplněním krajiny nadjezdy a protihlukovými zdmi. Odmítavě se loni v létě vyslovilo vedení obce Všejany, stejně jako představitelé některých dalších obcí.