Právě před 110 lety se tehdejší montér firmy Laurin & Klement Vlach v Mladé Boleslavi vznesl jako první Čech na letadle vlastní konstrukce s využitím 38koňového motoru z produkce firmy, pro niž pracoval (při úpravách využil i zkušenosti, jež získal jako mechanik při seřizování motorů závodních aut). Mimochodem – v „Laurince“ se potkal také s Janem Kašparem, známým průkopníkem letectví z Pardubic, který tam v roce 1909 po nedlouhou dobu pracoval. Zřejmě větší inspirací se mu však stal ve stejné době šéfkonstrukér firmy Otto Hieronymus; motor vlastní konstrukce namontoval do zakoupeného draku stroje Blériot – a úspěšně létal. Vlach k němu měl blízko, protože mu dělal mechanika jakožto automobilovému závodníkovi.
V době všeobecného nadšení pro rozvíjející se letectví se Vlach zprvu neúspěšně pokusil postavit dvojplošníky; první model ani nedokončil, protože nesehnal vhodný motor, pak se mu podařilo dosáhnout jen skoků, ale nikoli letu, kdy by se stroj skutečně vznesl. Uspěl až napočtvrté: poté, co se rozhodl pro jednoplošník. Vytvořil zcela originální vlastní konstrukci, unikátní i ovládáním, která nekopírovala žádný vzor z ciziny. Získal si tím značnou popularitu.
Výstava současně připomene 20. výročí: v roce 2002 začala nad Mladou Boleslaví létat novodobá replika jeho stroje s motorem ze Škody Favorit. Expozice však především přibližuje samotného Metoděje Vlacha: jeho osobnost, jeho sen, cestu k jeho naplnění – a také další úspěšnou kariéru. Ta už nicméně měla „přistřižená křídla“. S létáním od onoho roku 1912 experimentoval necelé dva roky: do vypuknutí první světové války, kdy civilní létání bylo zakázáno. Dřevěnou konstrukci stroje tedy spálil a zapůjčený motor vrátil zaměstnavateli.
Po skončení válečného konfliktu už se k původnímu nadšení pro vítr ve vlasech nevrátil: soustředil se zejména na práce při vývoji obráběcích strojů ve službách různých zaměstnavatelů – a to již mimo Mladou Boleslav. S postupem kariéry také zdokonaloval cementářské stroje, pracoval jako konstruktér gumárenských strojů pro firmu Baťa ve Zlíně – a nakonec ho život zavál do Sezimova Ústí, kde se stal šéfem strojíren.
Touha vzlétnout je také název nové knihy, která velikána české aviatiky představuje. V rámci vernisáže se uskuteční její křest, řekl Deníku vedoucí Vlachova muzea Vladimír Handlík. „Je to vůbec první publikace, která byla vydána; dosud o něm nic nevyšlo,“ upozornil. K přípravě knížky pomohla i podpora Vlachovy rodiny. Ostatně i přímo při křtu budou asistovat jeho vnuci: Marie Kroutilová a Zdeněk Vlach.