Vražda na faře, první detektivní román nejpřednější autorky žánru Agathy Christie, v němž se objevuje slečna Marplová, potěší v podání mladoboleslavského souboru především diváky, kteří dávají přednost divadlu konzervativnímu, bez šokujících experimentů, ale zato s chytrou pointou, a amatérské detektivy. Ti by neměli zapomenout doma notýsek. Hodláte-li sami přijít na jméno vraha, hrozí vám, že bez tužky a papíru ztratíte stopu. Jako autor tohoto textu.

Režisérka vsadila na jednoduchou scénu Marty Roszkopfové sestávající z několika portálů. Neurčitá scéna slouží tu jako interiér panského sídla, tu jako náměstíčko, ze kterého se rozbíhají uličky k jednotlivým cihlovým domkům. Za každým portálem divák od první chvíle tuší dům s nějakou místní figurkou a získává dojem nevelkého společenství, kde každý každého zná a kde každý ví o drobných neřestech toho druhého. Prostředí je vykresleno barvitě.

Scéně dominuje průsvitný rám v centrální části horizontu, jenž slouží nejen jako francouzské okno, ale umožňuje zadním svícením ilustrovat v siluetách představy a úvahy vyšetřujících.

Ale nepředbíhejme. Ano, v poklidném St. Mary Mead totiž došlo k vraždě. A to je dobře. Bez pořádné vraždy by to přece žádná detektivka nebyla. Na faře byl nalezen mrtev všeobecně neoblíbený až nenáviděný plukovník Protheroe, místní boháč. Do města přijíždí ambiciózní, energický a stejně tak nepozorný inspektor Slack (Aleš Petráš).

Díky pastoru Leonardu Clementovi (Petr Mikeska), který v příběhu vystupuje nejen jako aktér, ale zároveň jako vypravěč, máme od začátku jasno v tom, jaké karty jsou rozdány. Pastor ještě před tragédií diváky provede městečkem, vysvětlí, kdo je kdo, a připraví půdu pro vlastní pátrání. Z úvodních zkratkovitých prohlášení jednotlivých figur si diváci začínají sestavovat profil postav a začínají pátrat ještě dříve, než došlo k vlastnímu mordu.

S kým se v St. Mary Mead můžete setkat? S Annou Protheroeovou (Lucie Matoušková), ženou plukovníka, jeho vzdorovitou dcerou Leticií (Nina Horáková), svobodomyslným malířem Lawrencem Reddingem (Ivo Theimer), psychicky nemocným kaplanem Ronaldem Hawesem (Petr Prokeš) a samozřejmě také s nenápadnou starší dámou, slečnou Marplovou (Věra Kubánková), která má na své zahrádce vždy při ruce dalekohled.

Režisérka právě na výkon devadesátileté herečky před premiérou lákala. Je pravda, že obrazy, v nichž se slečna Marplová objevuje, dokáže svou energií a charismatem doslova ukrást pro sebe. Soubor však hraje kompaktně a z řady nikdo výrazně nevybočuje.

Vražda na faře je osvěžující a zábavnou žánrovkou, která snad jen mohla být o něco kratší. Jelikož se celá řada výstupů odehrává vsedě a tedy staticky, divák hůře drží pozornost a tu a tam může ztratit nit. A to je škoda, usvědčit vraha na základě poskytnutých stop totiž rozhodně jde. Přinejmenším divákům sedícím vedle mě se to podařilo.