Dálniční pozorovatel

Nachystejte si do sešitku seznam věcí, které je možné po cestě vidět. Seznam přizpůsobte věku. Po cestě si škrtají, co ze seznamu viděli. Vyhrává ten, kdo škrtne všechny položky a zakřičí “BINGO!”.

Hra se dá dobře přizpůsobovat věku dětí a mohou ji tím pádem hrát společně i děti s velkým věkovým rozdílem. Menší děti hledají jednoduché věci – rybník, sluneční elektrárnu, obytné auto…, větším lze naopak ztížit hledání tím, že budete konkrétnější – bílý kamion, pět bříz vedle sebe, auto se slovenskou SPZ a podobně.

Malým dětem je možné udělat obrázkový.

Jedoucí stavitel

Do krabičky třeba od margarínu dejte kostky malé stavebnice, třeba Lega, a přidejte i několik nákresů, co mají stavitelé z kostek sestavit.

Uvidíte, že i když je to bude bavit maximálně 15 minut, cestu s nezbedným dítkem to určitě zjednoduší.

Trhačka

Nachystejte si papírek a až bud nejhůře, utrhněte kousek a podejte zbytek papíru dalšímu hráči. I ten musí utrhnout kus. Hra pokračuje, dokud máte co trhat. A komu se nepodaří nic utrhnout, prohrál.

Při téhle hře můžete taktizovat ­– třeba utrhnout velký kus hned na začátku a urychlit nebo ztížit hru.

Chystám se na výlet

„Chystám se na výlet a s sebou beru…” Každá osoba přidá jednu věc, kterou vezme na výlet. Ostatní pak musí zopakovat všechny jmenované věci a přidat další.

Věta vždycky začíná: “Chystám se na výlet a beru s sebou…” Hra pro 2 až nekonečno hráčů. Čím více lidí ji hraje, tím je těžší si vše zapamatovat. Dva hráči zase musí ukázat více kreativity.

Příklad:

Anička: Chystám se na výlet a s sebou beru kytaru.
Honzík: Chystám se na výlet a s sebou beru kytaru a balón.
Anička: Chystám se na výlet a s sebou beru kytaru, balón a dinosaura. (atd…)

Jako …

Úkolem je doplnit co nejvíce slov na zadané přirovnání. Např. černý  jako … - uhel, mour, asfalt, pivo…

Co by se stalo, kdyby…

Hra, která rozvíjí představivost a rodiče mohou takto odhalit i zajímavá zákoutí myšlení a vnímání světa svého dítěte. Předložíme vymyšlenou nedopovězenou situaci a dítě ji doplní svými nápady a postřehy.

Např. Co by se stalo, kdyby – se nemuselo chodit do školy, měli lidé křídla, přiletěli ufoni… Dozvíte se opravdu mnohé.

Smolař

Jeden z hráčů vysloví nějaké písmeno. Jeho soused přidá další, ovšem jen takové, aby obě písmena dávala začátek nějakého slova. Následující hráči jmenují další písmena, a to tak, že každý, přidá-li své písmeno, musí mít na mysli určité slovo, které z dosud vyslovených písmen může vzniknout. Kdo řekne písmeno, jímž je ukončeno slovo (ovšem pouze podstatné jméno v 1. pádě jednotného čísla), píše nebo počítá si trest­né písmeno.

Kdo se první stává smolařem, vypadává ze hry. Zvítězí ten, kdo má ve finálovém utkání posledních dvou hráčů nejméně trestných bodů.

Trestné body se zapisují i v případě, že se nedá pokračovat v tvorbě slova. Třeba k písmenům Ž, Á, B připojí Z. Ten, který po něm přichází na řadu, se jej může zeptat, jaké slovo měl na mysli. Nedokáže-li ten, který Z navrhl, říci slovo začínající na ŽÁBZ, píše si trest­ný bod. Jeho soused pak začíná nové kolo libovolným písmenem. Trestný bod dostává i ten, kdo se ptá předchozího hráče, co měl na mysli, ale dostane správnou odpověď. Například ptá-li se hráče, který k písmenům Ž, Á, B připojil R, co tím myslel, a ten mu odpoví ŽÁBRY.

Čtěte celý seriál bez omezení. S předplatným Deník.cz získáte navíc výhodné benefity.

Autor: Adam Novák