Důvodem je významná finanční podpora ze strany státu. „Česko jako jedna z mála zemí zatím pobídky občanům a aktuálně ani firmám nenabízí. To je důvod, proč je téměř na chvostu prodejů elektromobilů a technologicky i environmentálně jí ujíždí vlak,“ upozorňuje tajemník Elektromobilní platformy Lukáš Folbrecht.

Dobíjecí stanice ve Vestci.
Češi mají problém. Elektroauta a ekoloběžky zatím opraví málokdo

Čísla hovoří zcela jasně. V Evropské unii bylo za první pololetí letošního roku registrováno cirka 4,6 milionu aut, z toho každé desáté bylo na bateriový pohon. V Česku za stejné období přibylo téměř 100 tisíc automobilů, na baterie ale bylo každé osmatřicáté. Podíl elektromobilů tak tvoří v tuzemsku pouhá dvě procenta. Hůře je na tom pouze Chorvatsko a Slovensko.

Jednou z příčin je vysoká pořizovací cena. Ta startuje na téměř půl milionech korun, nejedná se přitom o nikterak prostorné vozidlo. Naproti tomu u Čechů oblíbená Škoda Fabia se spalovacím motorem se dá pořídit od 339 tisíc.

Potřebná motivace 

Jak ukazují zkušenosti ze západních zemí, v přerodu k čisté mobilitě od fosilních paliv je potřeba motivovat. Například v sousedním Německu přispívá stát na pořízení elektromobilu částkou šest tisíc euro, tedy cirka 150 tisíc korun, pokud je pořizovací cena do 40 tisíc euro (milion korun). U dražších vozů je příspěvek od státu o tisíc euro, tedy 25 tisíc korun, nižší. O takové podpoře si mohou Češi nechat jen zdát. V plánu nic takového není.

„Na Slovensku byla dotace pro fyzické osoby vyčerpána za několik minut. To mimo jiné potvrzuje, jak vysoká je i v našem regionu poptávka po elektromobilech, ale chybí kupní síla a tu je potřeba pobídkami podpořit,“ říká Folbrecht.

Vývoj počtu registrovaných osobních vozidel na bateriový pohon v Česku:

Celkový počet Nových vozů Ojetin
2018 952 659 293
2019 1134 771 363
2020 2961 2639 322
2021 3140 2407 733
2022 2597 1936 661

Zdroj: cistamobilita.cz (data za rok 2022 jsou platná k 30. červnu 2022)

Dotace na pořízení aut s alternativním pohonem sice v Česku budou, ale ne pro širokou veřejnost, podnikatele či většinu firem. Na začátku roku hovořilo o tom, že Ministerstvo průmyslu a obchodu chystá z Národního plánu obnovy rozdělit 940 milionů korun, právě na rozvoj elektromobility. Šanci získat peníze měli mít i drobní živnostníci a firmy. Jenže takováto podpora se nelíbí Evropské komisi.

O peníze tak budou moci v příštím roce s největší pravděpodobností žádat pouze firmy spojené s rozvojem městské logistiky. „Podnikatelé budou moci získat podporu na nákup vozidel na elektrický pohon v podnicích a zejména na budování dobíjecích a plnicích stanic v podnicích. Jedná se neveřejnou infrastrukturu pouze pro potřeby daného podniku,“ přibližuje z odboru komunikace ministerstva průmyslu a obchodu Daniel Hluštík.

Udržitelný projekt dokončují v jihomoravských Starovicích. Kombinace fotovoltaiky a tepelných čerpadel se má postarat o úsporu energií.
Chytře stavět, pak žít s ohledem na životní prostředí? Jde to

Podporu na nákup vozů s alternativním pohonem oznámilo ministerstvo životního prostředí. To má připraveno 600 milionů korun, žádat budou moci ale obce, úřady, školy a další veřejné instituce. Ty mohou získat příspěvek až 300 tisíc korun na jeden osobní elektromobil, či až půl milionu korun na pořízení nákladního elektromobilu do 3,5 tuny či na osobní vodíkové vozidlo. „Očekáváme, že díky nové výzvě podpoříme zhruba patnáct set vozidel a dvě stě dobíjecích stanic,“ odhaduje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Důležitá podpora 

Podle Elektromobilní platformy je jakákoliv podpora rozvoje elektromobility důležitá z pohledu dalšího rozvoje autoprůmyslu. „Již dnes je každý desátý vyrobený vůz v České republice elektromobil, ale v případě prodeje jen každý padesátý! Podpora eko-systému elektromobility od výroby až po zákazníka je důležitá pro zachování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu České republiky,“ podotýká Folbrecht.

Vedoucí českého zastoupení Škoda Auto Jiří Maláček podporu ze strany státu vítá. „Pomoc, ať už ve formě dotací či jiných úlev, musí být ze strany státu ale dlouhodobá, jasná a předvídatelná. V opačném případě ztrácí taková podpora smysl,“ poznamenává Maláček.

Trolejbusy v Hradci Králové.
Paradox. Stát zlevnil elektřinu pro trolejbusy, na elektrobusy se zapomnělo

Rozhodně to však neznamená, že by se v Česku trh s elektromobilitou nerozvíjel. Jen Češi kvůli vysokým pořizovacím cenám velmi často sahají po ojetinách. „Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel nepatří Česká republika mezi zeměmi Evropské unie k premiantům, sekundární trh získává na dynamice. Zatímco za celý loňský rok bylo registrováno 733 ojetých elektromobilů, jen v prvních šesti měsících to již bylo 661 vozů. Cenová dostupnost a nízké provozní náklady spolu s rozšiřující se veřejnou dobíjecí infrastrukturou mají v tomto ohledu na celkový počet registrací bezesporu pozitivní vliv,“ dodává pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.