(od našeho zpravodaje)

Škoda Auto dnes na autosalonu v Ženevě oficiálně představila svoji novou tvář.

Předseda představenstva automobilky Winfried Vahland společně s šéfem koncernu Martinem Winterkornem odhalili jednak nové logo a jednak i studii konceptu, v kterém jsou jasně patrné designové prvky, které se objeví na nových autech, jež největší česká automobilka připravuje. Od roku 2012 totiž hodlá představit nové auto každého půl roku.

Tohle auto do výroby? Vše je možné…

Představený koncept s názvem Vision D sice nepůjde do sériové výroby, ale na většinu designových prvků se mohou zákazníci těšit. „Já nepatřím mezi lidi, kteří dávají ostatním naději, že auto bude nějak vypadat, ale přitom ve skutečnosti v sériové výrobě by to tak nebylo,“ odmítl rezolutně dotaz Deníku šéf designu Jozef Kabaň, zda ze smělých prvků představeného konceptu ve skutečném voze vůbec něco zbude. „Naopak, dělám věci tak, aby další krok byl ještě větším překvapením,“ řekl Boleslavskému deníku Kabaň. Dokonce nevyloučil, že by se tento povedený kousek někdy nemohl dostat do výroby. „Já neříkám, že to není možné. Budoucnost ukáže,“ prozradil Deníku.

Dodal však, že aktuálně jde spíše o komunikaci a představení směru automobilky. „Platí ale, že se nesnažíme říci, že takové prvky budou striktně na všech autech, ale chceme ukázat, že Škodovka je rodina a že každý na první pohled Škodovku pozná. Budeme prosazovat princip, kdy hlavní úlohu na designu auta hraje logo a od něho se odehrávají ostatní linky, zvlnění plechů karoserie. Samozřejmostí jsou i velmi pěkné vertikální linie v masce chladiče. Ten zaujal již v minulosti a proniká i do budoucnosti,“ řekl Deníku šéfdesignér.

Škoda již plánuje výrobu vozu s pracovním názvem A-Entry, který bude velikostně mezi fabií a octavií. „Mohu říci, že tato nová formální stránka se u tohoto vozu projeví. Jsme transparentní a nepředstavovali bychom tady něco, co se pak nikde neobjeví,“ naznačil Kabaň.

Koncept Vision D se ukázal jako opravdu krásné nadčasové auto s čistými liniemi moderního střihu. Má nádhernou příď s ostře řezanými rysy světlometů i masivní mřížkou chladiče. Velmi povedený je také interiér v bílé barvě s černými prvky, který je rovněž vyveden velmi nadčasově.

Auto v provedení hatchback je větší než fabia, má větší rozvor, malé přesahy karoserie, prosklené páté dveře a boční okna jsou ve dveřích bez rámu. O možné sériové výrobě vozu zástupci automobilky odmítají spekulovat.

Šéfdesignér Škodovky: Auto nemůže být přeplácané jak vánoční stromeček



„Ukazujeme tady jasně, kudy se bude design Škody Auto do budoucna ubírat. Představujeme tu preciznost, čistotu a emociální dynamickou podobu. Auto ale nesmí být přeplácané, dekorované jako vánoční stromeček. To by se lidem dlouhodobě nelíbilo, vždyť Vánoce také máme jen jednou za rok a člověk si je užije díky tomu, že je nemá každý den,“ řekl v rozhovoru pro Deník Kabaň.

Šéf Škody Auto Winfried Vahland řekl Deníku, že automobilka chce těmito změnami, novou tváří, značky, barvami a logem podtrhnout budoucnost. „Je to nový čerstvý vítr jako na jaře, které cítíme i zde v Ženevě,“ řekl Vahland.

Ve výstavní premiéře firma rovněž uvedla edici Fabie Monte Carlo, který představila u příležitosti letošního 100. ročníku legendární rallye. Vůz disponuje sportovním podvozkem, dynamickým vzhledem s černými doplňky a interiérem známým z verze RS.

Nové logo: Krása a dynamika

Na autosalonu se ukázalo v plné kráse i nové logo. To se však do automobilů začne montovat až od roku 2012 a pouze do nových modelů. V současné době se však začne s výměnou log na pilonech a halách továrny, na oficiálních dokumentech firmy a změní se také webové stránky Škodovky.

Logo zachovává tradiční okřídlený šíp, který je ale větší a má jiný, méně křiklavý, odstín zelené. Tradiční černý kruh kolem šípu nově vystřídal chromový rámeček.

„Škoda Auto zvýšila za leden a únor meziročně prodej téměř o čtvrtinu na 130 tisíc aut. Za celý letošní rok čeká výrazný růst,“ doplnil Winfried Vahland. Loni Škoda zvýšila prodej o 11,5 procenta na 762 tisíc vozů, což bylo nejvíce v historii značky. Růst by měl pokračovat i v dalších letech až na plánovaných 1,5 milionu aut v roce 2018.

Škoda Auto je největším zaměstnavatelem v zemi, pracují je v ní přímo na 30 tisíc lidí a dalších 100 tisíc lidí má díky ní práci nepřímo. Živí výrazně i státní rozpočet stomilionovými odvody na daních každý rok.