V závodě společnosti Škoda v Kvasinách byla ve středu do provozu uvedena nová kogenerační jednotka.

Díky tomuto novému zařízení sníží závod emise CO2 o deset procent, tedy o 8.000 tun CO2 ročně. Investice činily zhruba tři miliony Euro, výstavba trvala sedm měsíců. Dvě třetiny investované částky hradila společnost Škoda, jedna třetina byla financována ze strukturálních fondů Evropské unie.

​„Díky novému kogeneračnímu zařízení je závod v Kvasinách ekologičtější a je důležitou součástí naší strategie trvale udržitelného rozvoje," říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda za oblast výroby a logistiky. Do roku 2018 chce česká automobilka v rámci strategie GreenFuture dále zvýšit šetrnost podniku k životnímu prostředí, což je součást Růstové strategie Škoda 2018.

Vedle ještě efektivnějších vozidel se podnik soustředí hlavně na šetrnější nakládání se zdroji. „Chceme, aby do roku 2018 byla naše výroba o 25 procent ekologičtější. Nové kogenerační jednotky k tomu značnou měrou přispějí," říká Oeljeklaus.

V režimu kogenerace se současně vyrábí elektrický proud a teplo. V porovnání s oddělenou výrobou se tak podstatně snižuje spotřeba energie a tím i emise CO2 . Nové kogenerační zařízení, které bylo uvedeno do provozu v Kvasinách, ušetři v porovnání s dosud oddělenou výrobou tepla a elektřiny ročně zhruba 8.000 tun CO2. Takové množství CO2 vznikne například při spálení asi 300 vagonů hnědého uhlí.

„Využíváme odpadní teplo, vznikající při výrobě elektřiny, pro vytápění lakovny," říká Pavel Richter, vedoucí závodu Škoda v Kvasinách. „Vedle ekologických hledisek tak posilujeme i energetickou nezávislost našeho závodu," dodává Richter.

Obě kogenerační jednotky nového zařízení ročně vyrobí 22.500 megawatthodin (MWh) elektrické energie a stejné množství tepelné energie. Elektřina a teplo vznikají pomocí plynového motoru, spalujícího zemní plyn. Teplo z výfukových plynů se využívá k ohřevu vody, motor roztáčí připojený generátor a vyrábí elektrický proud.

„Nové rekuperační zařízení je konstruováno tak, aby se dalo v budoucnu rozšířit," říká Richter.

Škoda má s kogenerací již dostatek pozitivních zkušeností. Tuto technologii automobilka používá od srpna 2012 při výrobě proudu v mladoboleslavském závodě. Tamní elektrárna dceřiné společnosti ŠkoEnergo vyrábí elektřinu pro výrobu vozů v hlavním závodě automobilky a současně je teplárnou pro město Mladá Boleslav. Stále více se tu také využívá biomasa.

V roce 2015 by zhruba jedna třetina celkem vyrobené elektřiny měla pocházet z obnovitelných zdrojů. Škoda tak chce emise CO2 v elektrárně a teplárně ŠkoEnergo snížit o čtvrtinu.