Netají však, že čísla za celý rok budou méně příznivá. Čtvrtý kvartál dobrý nebude – a do konce roku lze očekávat „výraznou zátěž“ v důsledku výrazného omezení výroby vynucovaného především nedostatkem čipů.

Omezené dodávky polovodičů a dalších dílů povedou podle předpokladů k tomu, že firma do konce letošního roku vyrobí o zhruba čtvrt milionu aut méně, než původně plánovala. I když se po dvoutýdenní odstávce výroba v pondělí rozjela, s jejím výrazným omezováním – či spíše „zpomalováním“ – se počítá i v příštích týdnech. V pondělní tiskové zprávě automobilka ohlásila, že „reaguje zvýšenou nákladovou kázní a zavedením rozsáhlého programu na zvyšování efektivity“. V příštím roce by se podle nynějších předpokladů měla situace pozvolna stabilizovat – a to zejména ve druhém pololetí 2022. Prioritou zůstává dlouhodobé zajištění pracovních míst našich zaměstnanců.

Škoda Auto poté, co prakticky zastavila výrobu.
Zaměstnanci Škody Auto po dvou týdnech odstávky nastupují do práce

Člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast financí a IT Christian Schenk k aktuálnímu vývoji uvedl, že pro dosavadní silný růstový kurz společnosti představují nedostatek polovodičů a omezená dostupnost dílů tvrdý úder. „I přes přetrvávající poptávku po našich vozech a vysoký stav objednávek musíme výrobu omezit,“ konstatoval. Situaci ve firmě však navzdory snižování dodávek vozů zákazníkům vidí pozitivně: „Díky důslednému řízení produktového mixu a trvalému snižování nákladů jsme nakonec v prvních třech čtvrtletích provozní výsledek oproti loňskému roku zvýšili téměř na dvojnásobek.“

Firma, která vedle trojice závodů v České republice – v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí – vyrábí ještě na Slovensku, v Rusku, v Indii a v Číně (a prostřednictvím lokálních partnerství také v Kazachstánu a na Ukrajině), dodala od ledna do září odběratelům 700,7 tisíce aut. Ve srovnání s loňskem (721,9 tisíce aut) je to o 2,9 procenta méně. I přes citelnější pokles (15,9 procenta) zůstává nejprodávanějším modelem Octavia; k novým uživatelům zamířilo těchto aut za prvních devět měsíců roku 159,4 tisíce.

Odbyt se v meziročním srovnání příliš nezhoršil, tržby dokonce stouply.Odbyt se v meziročním srovnání příliš nezhoršil, tržby dokonce stouply.Zdroj: Škoda Auto

Martin Jahn, který má v představenstvu společnosti svěřenu odpovědnost za oblast prodeje a marketingu, v pondělí připomněl, že poptávka po škodovkách zůstává vysoká. Za „velice žádané“ označil čistě elektrický vůz Enyaq iV, novou generaci modelu Fabia i přepracovaný kodiaq. „Současně však máme na skladech velké množství nedokončených vozů z důvodu přetrvávajícího nedostatku polovodičů. Proto se nyní ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto vozů, abychom je mohli co nejrychleji dodat zákazníkům,“ poznamenal.

Domácí trh s dodávkou 63 tisíc aut za prvních devět měsíců roku zaznamenal posílení o 1,1 procenta ve srovnání s 62,3 tisíce vozů prodaných loni. Německo, kam jde tradičně škodovek nejvíce, přijalo ve sledovaném období 104,6 tisíce vozů se znakem okřídleného šípu – což představuje 7,6procentní pokles proti roku 2020. Celá západní Evropa však zaznamenala odbyt 326,4 tisíce škodovek – o 4,3 procenta více než ve stejném období předchozího roku. Ve střední Evropě automobilka za prvních devět měsíců roku zaznamenala navzdory domácímu nárůstu mírný pokles: 132,6 tisíce vozů představuje meziročně minus 1,5 procenta.

Noční razie v Mladé Boleslavi.
Noční razie zaměřená na „popíjející děti“ přinesla tři odhalení

Ze vzdálenějších trhů přicházely většinou zprávy o nárůstu dodávek. Do východní Evropy bez Ruska zamířilo 29,5 tisíce vozů (+8,6 procenta), do Ruska 72,6 tisíce (+11,5 procenta). Turecko s 21,9 tisíce dodaných aut hlásí nárůst o 38,9 procenta. Indie s 13,3 tisíce vozů dokonce představuje téměř dvojnásobek loňského výsledku: +95,9 procenta. Naopak Čína zaznamenala citelný meziroční pokles: z loňských 124,9 na letošních 52,7 tisíce; dělá to -57,8 procenta.

Dodávky vozů značky Škoda od ledna do září
- Škoda Octavia: 159,4 tisíce (-15,9 %)
- Škoda Kamiq: 99,1 tisíce (+9,4 %)
- Škoda Karoq: 96,6 tisíce (+0,1 %)
- Škoda Kodiaq: 82.6 (-14,3 %)
- Škoda Fabia: 82,2 tisíce (+5,9 %)
- Škoda Rapid:52,4 tisíce (-3,5 %)
- Škoda Superb: 51,4 tisíce (-15,7 %)
- Škoda Scala: 39,8 tisíce (-14,0 %)
- Škoda Enyaq iV: 28,2 tisíce
- Škoda Kushaq (prodej pouze v Indii): 5,1 tisíce
- Škoda CITIGOe iV (prodej pouze v Evropě): 3,9 tisíce (-59,0 %)

Zdroj: Škoda Auto; hodnoty za první až třetí čtvrtletí 2021; údaj v procentech představuje meziroční nárůst či pokles