"Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit,“ říká předseda podnikové rady Odborů KOVO Jaroslav Povšík, který vidí reálné nebezpečí ztráty až dvou tisíc pracovních míst. „Vyslovujeme svůj zásadní nesouhlas s těmito prohlášeními ať už zástupců zaměstnanců nebo managementu VW. Takovéto zprávy jsou ve své podstatě zaměřeny proti společnosti Škoda Auto, proti jejím zaměstnancům, kterým jsou vytýkány jejich úspěchy, flexibilita, kvalita výroby a vytvořené hospodářské výsledky. Za tím vším však je obrovské nasazení všech zaměstnanců, práce o víkendech nebo na úkor rodinného života,“ říká Povšík a upozorňuje, že pokud bude tato situace dále trvat, jsou odbory prostřednictvím svých členů i ostatních zaměstnanců Škoda Auto připraveny nepodporovat flexibilitu práce a další potřeby růstu společnosti.

Uvažované rozhodnutí přesunout výrobu do Německa může mít i další vysvětlení, například že mamutí koncern hledá zdroje na neplánované vícenáklady spojené s aférou dieselgate nebo že VW potřebuje zajistit práci pro své zaměstnance v závodech, kde se vyrábí méně úspěšné modely než v mladoboleslavské Škodě.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula má v tomto ohledu jasno. „VW hledá cestu, jak legálně dostat peníze do Německa. Zbystřit by teď měl především český stát, ministerstvo průmyslu a obchodu a ministerstvo financí, a prověřit, zda jsou takové poplatky adekvátní,“ myslí si Středula.

Automobilový průmysl představuje v rámci české ekonomiky zásadní roli. V době, kdy se na nové vozy z Mladé Boleslavi v zákaznické síti čeká až několik měsíců a výrobní kapacity jsou napjaté k prasknutí, se proto jeví vyčlenění části výroby do zahraničí jako logický krok.

Pokud by skutečně došlo k přesunu produkce nového Superbu do Německa, nemělo by se tak stát před rokem 2022. Dopad takového rozhodnutí by se ale více než cokoli jiného projevil především na ztrátě vážnosti a prestiže značky s okřídleným šípem ve znaku. Vzdát se výroby modelu, který představuje vlajkovou loď automobilky a patří mezi top výrobky České republiky, by otřáslo nejen pověstnou hrdostí škodováckých zaměstnanců.

Automobilka Škoda Auto v loňském roce zvýšila čistý zisk o 34 procent na 25,7 miliardy korun, tržby jí vzrostly na rekordních 370 miliard korun a počet aut dodaných zákazníkům se zvýšil o 6,7 procenta na 1,127 milionu vozidel. Větší ziskovou marži má v koncernu Volkswagen jen výrobce luxusních sportovních vozů, a to značka Porsche. Vedle závodů v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách se škodovky vyrábí také v Číně, Rusku, Indii, na Slovensku, v Kazachstánu a na Ukrajině.