Dočkáme se nové „dvanáctsettrojky“? Legendární užitkový vůz nás v minulosti totiž doprovázel doslova na každém kroku v podobě sanitky či pohřebního vozu. A vzniknou nová pracovní místa? Je to možné, byť nepravděpodobné, určitě ale prozatím nejasné.

Podle agentury Reuters německý automobilový gigant a majitel boleslavské Škody Auto, automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford, zvažují strategickou spolupráci, která by se měla dotknout právě výroby užitkových vozů.

Nejde o žádnou novinku, obě značky totiž na začátku druhého tisíciletí vyráběly společně Ford Galaxy, Seat Alhambra a VW Sharan, přičemž se jednalo vždy o téměř identický vůz. „S otázkou, zda se tento záměr dotkne Škody Auto, se obraťte na vedení VW,“ odvětila na náš dotaz tisková mluvčí automobilky Kamila Biddle. A to jsme také učinili, a to přímo u tiskového mluvčího koncernu Peika von Bestenbostela. Bohužel, prozatím jsme odpověď nedostali.

Oba výrobci přitom prověřují několik eventuálních společných projektů, včetně vývoje zmíněných užitkových vozů. Podle Reuters automobilky rozhodně deklarovaly, že případná společná aliance by nezahrnovala vlastnické propojení podniků. „Firmy zkoumají strategickou alianci, která by měla posílit konkurenceschopnost obou podniků,“ uvedlo duo globálních hráčů na trhu ve společném prohlášení. Ford má podle dalších informací agentury Reuters dominantní postavení na trhu se středně těžkými nákladními automobily ve Spojených státech, zatímco Volkswagen obhospodařuje německý MAN a švédskou Scanii v Evropě.

„Požadavky trhu a zákazníků se mění velkou rychlostí. Oba máme silnou pozici v různých segmentech užitkových automobilů. Abychom se přizpůsobili měnícímu se prostředí, je maximálně důležité získat flexibilitu prostřednictvím aliancí,“ uvedl šéf strategie Volkswagenu Thomas Sedran. „To je klíčový prvek strategie Volkswagen Group do roku 2025. Možná průmyslová spolupráce s Fordem je vnímána jako příležitost zlepšit v celosvětovém měřítku konkurenceschopnost obou společností.“

VW a Ford plánují prezentovat podrobnosti o případné spolupráci ve chvíli, jakmile jejich námluvy naberou reálnější podobu. „Těšíme se, že budeme společně s týmem Volkswagenu prozkoumávat možnosti spolupráce, která by nám umožnila lépe vycházet vstříc požadavkům zákazníků v oblasti užitkových vozů,“ sdělil prezident automobilky Ford pro globální trhy Jim Farley.

Podle Reuters stihl německý Volkswagen vytvořit alianci s japonským výrobcem nákladních vozů Hino, a ten je pro změnu součástí automobilky Toyota. Zde se předpokládá spolupráce především v oblasti naftových a hybridních motorů.

Je zřejmé, že nejbližší budoucnost teprve ukáže, zda mladoboleslavská automobilka bude v rámci spojenectví navázaného Volkswagenem přímo vyrábět či pouze montovat další užitkový model. Historie už mnohokrát dokladovala, že právě tyto vozy v dějinách Škodovky mají své místo. Kromě zmíněné Škody 1203, vzpomeňme například Fabii Praktik nebo Favorit Pick-ip.