Větší odbyt aut a podpora zaměstnanosti v krizi, jinými slovy: Vedení české automobilky Škoda Auto i firemní zástupci zaměstnanců jsou spokojeni se schválenou motivací na nákup nových aut pro české občany, takzvané šrotovné.
Poslanci totiž ve středu přehlasovali veto prezidenta Václava Klause. Sociální demokraty podpořili komunisté a tři lidovci – Cyril Svoboda, Michaela Šojdrová a Jiří Carbol. Ti tak ale učinili hlavně kvůli sociálním opatřením, která jsou součástí zákona.
Stoprocentní jistota stále není
Stoprocentní jistota tu ale stále není. „Šrotovné musí svým opatřením vyhlásit vláda. Myslím, že Fischerova to neudělá. Rozhodne o něm až kabinet vzešlý z předčasných voleb. Strana lidová toto opatření v programu nemá,“ sdělil šéf KDU-ČSL Svoboda. Dodal, že jeho strana ctí dohody, a proto balíček jako celek nechala projít.
Státní příspěvek na pořízení nového, ekologicky šetrného auta do půl milionu korun bude činit 30 tisíc korun. Mohlo by ho využít 80 tisíc zájemců. Ze státního rozpočtu by na něj mělo jít 2,5 miliardy korun.
Dlouho očekávané rozhodnutí
V mladoboleslavské automobilce tak opadlo napětí z dlouho očekávaného rozhodnutí. „Všichni ve vedení firmy na to napjatě čekali, všem se ulevilo,“ popsal Deníku zdroj z automobilky, který si nepřál být jmenován.
Škodovka zatím netuší, kolik zákazníků by ji české šrotovné mohlo přinést. „Zatím takový odhad nemáme, ale jsme velmi spokojeni, že šrotovné bylo schváleno. Věříme, že to bude stimul pro naše zákazníky v České republice,“ řekl Deníku mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Odboráři: Mělo to být už dávno
Zástupci zaměstnanců ve firmě ve středu vyjádřili spokojenost nad schválením šrotovného, ale… „Přiznám se, že jsem očekával, že šrotovné bude schváleno už dříve, musíme si uvědomit, že ještě potrvá určitou dobu, než dojde k realizaci. Navíc vše musí schválit vláda, takže nic není úplně jisté,“ řekl Deníku předseda odborů KOVO ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.
Uvedl však, že odboráři s představenstvem firmy a také s kolegy v Evropské podnikové radě koncernu Volkswagen neustále diskutují o výhodách šrotovného, pro tak obrovský sektor, jakým je automobilový průmysl.
„Každé prodané auto a každý spokojený zákazník je pro nás důležitý. Vím, že spousta lidí zdržovala nákup auta v Česku s vizí šrotovného, protože chtěli získat výhodu. Pravděpodobně to zlepší odbyt fabie a roomsteru,“ uvedl Povšík s tím, že firma samozřejmě musí bojovat i s konkurencí.