Kromě toho, že je lakovna moderní, má být také jednou z nejekologičtějších provozoven svého druhu. Díky několika vymoženostem totiž umí eliminovat odpad v podobě lakového kalu. Automobilka také hlásí, že jakmile se zde naplno rozeběhne provoz, potom nalakují až 168 tisíc karoserií za rok.

Nová lakovna Škodovku vyšla na 214,5 milionu euro (asi 5,5 miliardy Kč).

Kromě zmíněných pracovních míst, které zařízení nabídne, bude navíc na tomto místě pracovat také 66 robotů. K nejmodernějším technickým zařízením lakovny patří například plně automatický dopravníkový systém pro jednotlivé karoserie během přípravy a aplikace základního laku. Tento systém umožňuje zvolit parametry individuálně pro každý vůz. U běžných lakovacích linek není možné kvůli transportu karoserií na řetězových dopravníkových pásech udělat taková nastavení na míru.

"Otevření nové lakovny je pro nás rozhodujícím krokem k tomu, abychom byli schopni lépe uspokojovat trvale vysokou poptávku. Naše investice je dvojitým příspěvkem k trvale udržitelnému rozvoji," řekl předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

Technické vybavení má podle Škody nízkou spotřebu energie. Příkladem má být jedinečná technologie sušení v nové lakovně. Aby se při vypalování vrstev laku vyrovnávaly teplotní rozdíly mezi masivními, vysokopevnostními částmi karoserie a odlehčenými plechy, foukají centrální tepelné výměníky horký vzduch na přesně definovaná místa. Tímto způsobem snižuje firma spotřebu energie při sušení vrstev laku až o 20 procent.

Na vůz se nanáší pět vrstev, které nakonec vytvoří vrstvu o tloušťce asi 0,1 milimetru. Lakovna používá 17 barevných odstínů, mnohé z toho s metalickým nebo perleťovým efektem.

Zbytkové částice laku se absorbují cestou takzvaného suchého odlučování. Při tomto postupu nahrazuje mletý vápenec dosud používanou vodu, tím nevzniká téměř žádný odpadní lakový kal. Systém čištění odpadního vzduchu mletým vápencem snižuje zbytky barev o více než dva kilogramy na karoserii.

Nejmodernější lakovna ŠKODA AUTO krok za krokem:

Nová lakovna v hlavním závodě ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi.

Nová lakovna je nejvyšší budovou v hlavním závodě automobilky, měří 35 metrů a má sedm pater. Délka 276 metrů a šířka od 60 do 140 metrů vytváří podlahovou plochu o rozloze 25 094 čtverečních metrů, tedy asi jako tři fotbalová hřiště. "Hrubý objem budovy odpovídá svými 828 058 krychlovými metry objemu 265 olympijských bazénů," uvedla mladoboleslavská mluvčí Šárka Charousková.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.