V úterním prohlášení Škoda Auto zmínila „kritický nedostatek dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů“. Ty má koncern Volkswagen i na západní Ukrajině. S tím, že firemní odborníci usilovně pracují na hledání dostupných alternativ, které by pomohly zabránit nepříznivým dopadům na výrobu. Zjevně se to vztahuje i na provozy v České republice.

Automobilka však mimo jiné vyrábí také v jednom závodě na Ukrajině (konkrétně prostřednictvím obchodního partnera Eurocar v Solomonovu – a centrála je v Kyjevě – kde běžně vznikají superby, kodiaqy, karoqy a fabie v combi verzi určené výhradně pro ukrajinský trh; tato produkce je nyní pozastavena). Působí také ve dvou závodech v Rusku (v Kaluze se dělá upravený model Rapid a v Nižném Novgorodu se rodí octavie, karoqy a kodiaqy; zde aktuálně výroba nadále běží). Ruský trh byl pro Škodu Auto loni druhým největším: prodalo se tam 90,4 tisíce škodovek. Na Ukrajině pak šest tisíc.

Na Ukrajině nyní Škoda Auto nemá žádné vlastní pracovníky, v Rusku je 34 jejích zaměstnanců – i s rodinnými příslušníky. K tomu, zda tam zůstanou, automobilka v úterý uvedla, že nyní jsou v bezpečí a žádné aktuální riziko jim nehrozí. „Situaci bedlivě sledujeme, se všemi zaměstnanci jsme v úzkém kontaktu a v případě jakýchkoli změn jsme připraveni reagovat,“ uvádí vyjádření automobilky; nic bližšího zatím firma sdělovat nemíní.

Podpora jednotlivců i systému pomoci

V souvislosti s nynější situací Škoda Auto mimo jiné zveřejnila stanovisko koncernu Volkswagen, jež ve vztahu ke zprávám o ruských útocích na Ukrajinu hovoří o velkých obavách a znepokojení. „Doufáme v rychlé zastavení nepřátelských akcí a návrat k diplomacii. Co se týče veškeré činnosti v místě dění, bezpečnost a ochrana našich zaměstnanců je naší nejvyšší prioritou,“ zdůrazňuje.

Škodovka mimochodem od letošního roku převzala převzala v rámci koncernu plnou odpovědnost za management i finanční řízení regionu Ruska. To zatím platí – a budoucnost tamních obchodních aktivit aktuálně manažeři řeší – a to jak v Mladé Boleslavi, tak i v koncernové centrále ve Wolfsburgu. Zda ke zvažovaným variantám patří i možnost odchodu z ruského či ukrajinského trhu, Škoda Auto nyní nemíní komentovat. Minimálně propad prodeje je nicméně nabíledni.

Pokud jde o zaměstnávání Ukrajinců v českých závodech, aktuálně jich je 615; ruských kolegů několik desítek. Zaměstnavatel s nimi nyní individuálně řeší jejich aktuální potřeby i další plány. Ukrajincům, kteří chtějí pozvat své rodiny, firma v případě potřeby nabízí pomoc při vytváření bezpečného zázemí. Jak se zajištěním ubytování, tak při vyřizování víz – ale i následných krocích: řešit bude třeba zdravotní péči, vzdělávání, zaměstnání, jazykové kurzy… Informace o tom, zda se někteří ukrajinští zaměstnanci plánují vrátit domů, aby bojovali za svou vlast, automobilka podle svého úterního vyjádření „nemá k dispozici“.

Pokud jde o podporu poskytovanou ve velkém, Škoda Auto ohlašuje, že koncern Volkswagen jako celek se rozhodl věnovat milion eur Organizaci pro pomoc uprchlíkům při OSN, na čemž se podílí i mladoboleslavská automobilka. Ona sama daruje deset milionů korun české neziskové organizaci Člověk v tísni, odbory Kovo MB podpoří milionem sbírku města – a v rámci odborové organizace se uskuteční i další sbírky. Odboráři také pro uprchlíky z Ukrajiny nabídnou ubytovací kapacity ve svých rekreačních zařízeních či místa na dětských táborech pro jejich děti. Městu Mladá Boleslav dále automobilka slibuje milion korun na podporu aktivit k přijetí ukrajinských uprchlíků (a po půlmilionu pošle rovněž městům Rychnov nad Kněžnou a Vrchlabí).

Automobilka současně vyzvala své zaměstnance k účasti na sbírkách organizovaných těmito městy. Konkrétně finanční sbírku, kterou Mladá Boleslav vyhlásila ve prospěch nemocnice v partnerském městě Ťačiv pak podpoří milionem korun samotná automobilka a dalším milionem její odborová organizace. Škoda Logistika dále slibuje, že se bude podílet na přepravě darovaných věcí – a poskytnutím automobilů podpoří české humanitární organizace v jejich činnosti.