Škoda Auto představuje nové „zelené“ modely šetrné k životnímu prostředí, a to Fabii Combi GreenLine II a Roomster GreenLine II.

Nové úsporné technologie

Používají nové technologie, které zaručují nižší spotřebu a emise, a to díky novému motoru s technologií Common rail, nově dostanou Start/Stop systém a také systém rekuperace brzdné energie.

„Modely GreenLine druhé generace přináší nejen upravený vzhled v duchu faceliftu základní řady, ale především technické změny, vedoucí k dalšímu snížení spotřeby a emisí škodlivin. Mezi nejvýznamnější novinky patří nový motor se systémem vysokotlakého přímého vstřikování common rail 1,2 TDI CR DPF/55 kW, systém Start-Stop, rekuperace brzdné energie či doporučení zařazení rychlostního stupně na displeji Maxi DOT,“ vysvětluje pro Deník mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Motor se spotřebou 3,4 litru na 100 kilometrů

Jednou z největších technických změn druhé generace verze GreenLine je nový tříválcový přeplňovaný naftový motor 1,2 TDI CR DPF/55 kW. Úsporný agregát nabízí spotřebu 3,4 l/100 km a emise CO2 pouhých 89 g/km pro model Fabia Combi GreenLine II respektive 4,2 l/100 km a CO2 109 g/km pro model Roomster GreenLine II.

Nižší však nejsou pouze emise CO2, ale také hodnoty ostatních vypouštěných škodlivin; nový motor plní emisní limity normy EU 5, která je v kategorii naftových motorů přísnější především v oblasti oxidů dusíku a pevných částic.

Základní cena modelu Fabia Combi GreenLine II s přeplňovaným naftovým motorem 1,2 TDI CR DPF/55 kW a pětistupňovou manuální převodovkou činí 366 900 korun. Základní cena modelu Roomster GreenLine druhé generace s totožným agregátem bude v ČR začínat na částce 390 900 korun.

Motor se automaticky vypne i nastartuje

Výbavová verze GreenLine obsahuje například přední mlhové světlomety s funkcí denního svícení, ESP vč. ABS, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo systém Start/Stop. Jeho přínos nejvíce projevuje při jízdě hustým městským provozem. Systém se zapíná automaticky po nastartování motoru. Pokud řidič po určité době jízdy vozidlo zastaví, zařadí neutrál a uvolní spojkový pedál, motor se sám vypne. Jakmile řidič sešlápne spojku, motor znovu okamžitě naskočí. Tímto způsobem lze ušetřit v kombinovaném režimu 0,2 až 0,4 l/100 km, v městském provozu pak dokonce 0,3 až 0,9 l paliva na 100 km.

„Rekuperace brzdné energie je dalším novým prvkem moderní techniky, kterou jsou modely Fabia Combi GreenLine II a Roomster GreenLine II vybaveny. Efektivní využití pohybové energie vozu k dobíjení akumulátoru tvoří jednoduchý systém, který pomáhá šetřit palivo průběžně, po malých dávkách,“ uvedl Krauskopf.

Využít lze i brzdnou energii

Stejně jako Start-Stop systém je i systém rekuperace použit u sériově vyráběného vozu značky Škoda vůbec poprvé. Oba systémy se navzájem doplňují a spolu s dalšími opatřeními přispívají k maximálně ekologickému provozu nových modelů. Nasazení systému rekuperace umožnilo dosáhnout snížení emisí CO2 o 2 až 4 g/km.

Mezi další opatření zvyšující hospodárnost provozu patří funkce doporučení zařazení rychlostního stupně, která pomáhá řidiči optimálně využít potenciál motoru, snížení a aerodynamické zakrytí podvozku a v neposlední řadě použití pneumatik s nízkým valivým odporem.

Modely Fabia Combi GreenLine II a Roomster GreenLine II lze od června 2010 objednat u všech participujících obchodníků Škoda v České republice.