Jako velký úspěch hodnotí už první lednové dny, kdy automobilka ještě po vánočním období stála. „Stali jsme se jedinou fabrikou na světě, která vyráběla, i když byla zavřená a většina zaměstnanců zůstala doma,“ připomíná, že v prvním týdnu roku vedle údržby a různých specializovaných týmů chodili do práce převážně jen zaměstnanci starající se o dokončení rozpracovaných aut. Doplňovali do nich postupně dodávané elektronické čipy (jichž firma loni pociťovala citelný nedostatek) či další chybějící komponenty – a to ve velkém.

Dokončit se podařilo 18,9 tisíce vozidel! Dodělat všechny rozpracované vozy zbývající z loňska by se podle očekávání mělo podařit do konce ledna (nicméně zase budou přibývat nové).

Rušení směn pokračuje i po pauze

Náběh výroby od počátku tohoto týdne – od svařoven či lakoven až po montáže – se odehrával podle plánu. I nadále je však třeba počítat s tím, že zatím nebude k dispozici tolik čipů, kolik by bylo potřeba, i některých dalších nedostatkových komponentů. Minimálně ještě v příštím týdnu se v některých provozech mladoboleslavského závodu budou rušit noční směny a případně i práce v sobotu.

Odstávky ale nejsou jednotné; i poměrně výrazně se liší podle jednotlivých provozů.

Boleslavská automobilka poodhalila oficiálními designovými skicami podobu nového vozu Škoda Enyaq Coupé iV.
Škoda Enyaq Coupé je na světě! Podívejte se, jakou má podobu

Stále však jednotně platí, že za zrušené směny dostávají zaměstnanci náhradu mzdy ve výši 80 procent. Jestliže se to počítá z příjmu s příplatky a odměnami, částka zhruba odpovídá dennímu výdělku.

Vyjednávání o mzdách se zatím chystá

Peníze vyplácené za práci se v nadcházejícím období stanou jedním z klíčových témat pro představitele odborů i firemní manažery – a vývoj jejich debat budou pozorně sledovat i zaměstnanci. Nejpozději na sklonku ledna se totiž rozjede kolektivní vyjednání o nových dohodách navazujících na ty nynější, jež platí do konce března. A v jeho rámci právě otázka mezd patří k nejdůležitějším. Předseda podnikové rady odborů Jaroslav Povšík, který bude jedním z klíčových členů vyjednávacího týmu, nepopírá, že aktuální situace je složitá. Podle něj se budou debaty točit kolem udržení reálné mzdy – tedy možností, co si zaměstnanci za svůj výdělek budou moci koupit.

Novinář a publicista Jaroslav Kmenta
Devadesátky byly nekompromisní, říká investigativní novinář Jaroslav Kmenta

Očekává se, že vyjednávání kolem takového navýšení příjmů, které by pokrylo aktuálně citelně se zvyšující inflaci, nebudou jednoduchá; zřejmě ani rychlá. A stejně důležité jako hledání odpovědi na otázku „o kolik“ bude pro obě strany i téma „na jak dlouho“. Jasněji by mohlo být v době, kdy se jejich zástupci poprvé sejdou – termín ještě známý není – a na stole se ocitnou předložené návrhy. Podle Povšíkových slov lze za velkou neznámou považovat postoje a přístup vyjednavačů zastupujících firmu. Až na člena představenstva odpovědného za výrobu a logistiku Michaela Oeljeklause budou všichni noví; dosud se vyjednávání ve Škodě Auto neúčastnili. „Do toho ještě přijde finální debata o výměně předsedy představenstva,“ upozornil Povšík na další významný vliv.