Představitelé koncernu Volkswagen a ruské automobilky GAZv úterýv Nižním Novgorodu podepsali dohodu o výrobě vozů Škoda a Volkswagen v místní automobilce, patřící do impéria miliardáře Olega Děripasky. Výroba má začít montáží modelu Škoda Yeti ještě v listopadu tohoto roku a postupně i s modely Octavia a Jetta dosáhnout až 110 tisíc vozů v roce 2015.

"Je to velice důležitý den pro naše značky Škoda a Volkswagen i pro naše strategické cíle," prohlásil po podpisu viceprezident koncernu Detlef Wittig. Zdůraznil, že Rusko patří k hlavním rostoucím trhům ve světě i k hlavním odbytištím Volkswagenu, který začal koncernové vozy vyrábět ve své první ruské továrně v Kaluze v roce 2007.

Dohoda s nejstarší ruskou automobilkou GAZ je uzavřena na osm let a počítá s investicí ve výši 200 milionů eur, z čehož 85 milionů připadá na GAZ. Podle Wittiga se počítá s tím, že z GAZu bude po dosažení plné kapacity vyjíždět 50.000 octavií, 40.000 volkswagenů Jetta a 20.000 poloterénních vozů Yeti.

Šéf Škody Auto Winfried Vahland označil dohodu za součást strategického plánu zdvojnásobit stávající produkci na 1,5 milionu škodovek v roce 2018. Ale na dotazpřipustil, že v pozadí jsou i nová pravidla prosazená ruskou vládou ve snaze přimět zahraniční koncerny zvýšit podíl místní výroby. Zatímco nyní v Rusku poptávku po škodovkách kryje z poloviny továrna v Kaluze a z poloviny dovoz z Mladé Boleslavi, Vahland odhadl, že v příštích letech podíl importovaných vozů klesne na 10-15 procent.

Volkswageny a škodovky přeberou v Děripaskově podniku kapacity původně zařízené pro výrobu modelu Volga Siber, která se měla stát nástupkyní proslulých limuzín sovětských funkcionářů. Ale záměr nevyšel a kvůli slabé poptávce z linky stavěné na 160.000 vozů ročně sjelo jen asi 9000 vozů Siber před definitivním ukončením výroby koncem loňského října.

Zbývající kapacita 50.000 vozů má být využita při výrobě nového modelu Chevrolet Aveo z koncernu General Motors. GAZ si uchovává v Rusku vůdčí pozici na trhu dodávkových vozů, autobusů a středně těžkých nákladních aut.

Rusko bylo v roce 2008 na nejlepší cestě stát se největším evropským odbytištěm nových vozů, ale pak udeřila krize a trh se zmenšil na poloviční. Od loňského roku ale prodeje opět rostou a experti odhadují, že letos se v Rusku prodá na 2,4 milionu nových aut oproti loňským 1,9 milionu. Škodovek by se mělo prodat na 75.000 oproti necelým 46.000 vozům v loňském roce.